Granblue Fantasy: Versus

Granblue Fantasy: Versus faalt als RPG, maar schittert als vechtspel voor zowel nieuwkomers als veteranen.

Granblue Fantasy is misschien wel een van de grootste franchises die we in het Westen maar slecht kennen. Het is in Japan een van de grootste mobiele games ooit en het begint zich ook uit te breiden met een Anime-serie, een RPG voor consoles die nog moet verschijnen en nu ook een vechtspel ontwikkeld door Arc System Works (Guilty Gear, Dragon Ball FighterZ). De hele Fighting Game Community kijkt al een tijd uit naar Granblue Fantasy: Versus. Nu is het tijd om te zien of dat ook terecht is geweest.

Granblue Fantasy: Versus is in principe een vrij traditioneel 2D-vechtspel. Er zijn weinig gekke systemen en het lijkt wat dat betreft meer op Street Fighter II dan op de recente Anime-vechtspellen met relatief ingewikkelde regels en poespas. Je hebt simpelweg je poppetje met unieke aanvallen en combo’s en dat is het wel.

Waar Granblue Fantasy: Versus een uniekere kant opgaat, is de singleplayer. De game heeft een verhaalmodus waarbij je niet simpelweg één-op-één-gevechten aangaat zoals bij elk ander vechtspel. In plaats daarvan is het meer een soort beat ‘em up-speelstijl zoals we kennen van oude arcade-games als Streets of Rage of het recentere Dragon’s Crown. Alhoewel we dit oorspronkelijk een enorm tof concept vonden, zijn er toch te nodige minpunten die aangestipt moeten worden.

Granblue Fantasy: Versus singleplayer

Het grootste probleem is verreweg dat je normaliter in een 2D-vechtspel je personage niet om kan draaien, maar bij deze verhaalmodus wel. Bepaalde speciale aanvallen zijn afhankelijk van een beweging van de joystick, zoals een kwart-cirkel tegen de klok in draaien. In deze beat ‘em up-modus merkten we echter dat dit er vaak tot leidde dat ons personage zich omdraaide, weg van de vijand, en in de lucht begon te slaan. Dit is een relatief klein (maar irritant) voorbeeld, maar eigenlijk merk je aan alles dat de engine van Granblue Fantasy: Versus niet gemaakt is voor dit type gameplay. We kunnen de verhaalmodus alleen ook maar een klein beetje aanraden aan de allergrootste fans van Granblue Fantasy of de mensen die matige gameplay op de koop toe nemen voor een Anime-verhaal. Er zitten ook nog RPG-elementen in de singleplayer zoals het ontgrendelen en vervolgens upgraden van verschillende wapens, maar dit kan niet echt uitblinken vanwege de teleurstellende gevechten.

Gelukkig draait een game als deze vooral om de multiplayer. Granblue Fantasy: Versus heeft een bijzonder interessante dynamiek. Het combineert eigenlijk de simplistische stijl van een Street Fighter II: Super Turbo met veel diepgaandere personages dan we toentertijd hadden. Hierdoor is het allemaal goed te behappen voor nieuwkomers, maar heb je door de verschillende stijlen van personages enorm veel ruimte om je eigen creativiteit los te laten tijdens gevechten. Granblue Fantasy is hiermee een vechtspel met een multiplayer die zowel voor veteranen als nieuwkomers interessant is en dat is iets dat we niet al te vaak kunnen zeggen in dit genre. Vaak hebben we toch het gevoel dat de nieuwelingen achtergelaten worden, of er juist veel te grote opofferingen gemaakt worden om alles te versimpelen. Granblue heeft de balans perfect te pakken.

Granblue Fantasy: Versus gameplay

Uiteindelijk is Granblue Fantasy: Versus een wat rommelig pakket. De singleplayer is helaas een mislukking en is eigenlijk voor niemand de moeite waard. Mocht je het spel alleen hiervoor willen kopen, dan raden we je aan om gewoon online een filmpje te vinden van alle scènes. De game is vooral een topper voor de mensen die zin hebben om eens in een diepgaand vechtspel te duiken. Als nieuwkomer binnen het genre heb je dan eindelijk eens niet het gevoel dat je de eerste honderd uur er allemaal niets van snap, wat wel het geval is bij genoeg andere games. Als veteraan is het lekker makkelijk om op te pakken, maar zal je al snel merken dat er veel te leren is en er meer dan genoeg ruimte is om jouw creativiteit te uiten via je speelstijl en je personage. Granblue Fantasy: Versus faalt als singleplayer-spel, maar doet het uitstekend als multiplayer-ervaring.

Granblue Fantasy: Versus is voor deze review gespeeld op pc. De game is beschikbaar op PlayStation 4 en pc.