SnowRunner

SnowRunner is een erg toffe game die niet alleen leuk kan zijn voor liefhebbers van vrachtwagens. Het spel is verrassend diepgaand en biedt een prima uitdaging. Met name de co-op-modus geeft je het beste wat dit spel te bieden heeft.

Je hebt ze vast wel eens gezien op Discovery Channel: de ruige truckers die hun ladingen bijna tot het einde van de wereld brengen en daarbij de meest extreme omstandigheden doorstaan. Mocht je eens willen kijken of dit misschien iets voor jou is dan heb je geluk, want vanaf deze week ligt SnowRunner in de winkels, waarmee je jezelf alvast een beetje kunt bewijzen in dit vakgebied.

Het bereiken van locaties in SnowRunner is geen kwestie van simpelweg gas geven en op het juiste moment insturen. Je zult goed moeten nadenken over hoe je je doel wilt gaan bereiken en welk materiaal daarvoor het beste geschikt is. Het doet wat dat betreft een beetje denken aan Death Stranding op wielen. Tijdens het rijden ben je voortdurend bezig met corrigeren en het bepalen van hoe je de aankomende meters het best kunt benaderen. Hoewel de gameplay in de basis niet lastig is, biedt het rijden verrassend veel diepgang en voelt het bij vlagen echt of je het opneemt tegen de natuur die constant zijn best doet jou te saboteren. Daarbij stelen de verschillende ondergronden de show: elk stukje voelt daadwerkelijk anders en biedt ook telkens weer een nieuwe uitdaging.

Om je door de blubber en andere typen ondergrond te manoeuvreren, heb je verschillende hulpmiddelen. Zo hebben alle voertuigen de beschikking over een lagere versnelling, waarmee je eenvoudiger door losse ondergrond heen komt. Daarnaast hebben een aantal voertuigen ook de beschikking over vierwielaandrijving. Belangrijk is daarbij wel de hoeveelheid brandstof in de gaten te houden.

SnowRunner-launchtrailer

Mocht je toch vast komen te zitten, dan heb je meerdere mogelijkheden. De eerste die je aangrijpt is altijd je lier, die je aan een vast object dichtbij je kunt vastmaken om je op die manier uit de ellende te trekken. Mocht dit niet werken, dan kun je er ook voor kiezen om in een andere truck te springen en assistentie te verlenen. Mocht je dat ook niet zien zitten, dan kun je er ook nog voor kiezen om je voertuig te resetten en naar een veilige plek te teleporteren. De game geeft je wat dat betreft alle vrijheid om je eigen ervaring in te vullen.

Die vrijheid zie je ook terug in het plannen van je opdrachten. Deze variëren van het simpelweg wegbrengen van een vracht tot aan het uit de penarie helpen van een ander voertuig. Hoe je dit doet is helemaal aan jou. Kies de vrachtwagen die jij geschikt acht en stippel zelf je route uit. Ga je vervolgens een aantal keren op en neer, of kies je ervoor om een aanhanger te koppelen? De keus is helemaal aan jou. Ook is er geen sprake van tijdsdruk, zodat je lekker in je eigen tempo bezig kunt. De werelden die SnowRunner biedt zijn een grote speeltuin waarin elke trucker zijn ei kwijt kan.

In totaal biedt SnowRunner drie werelden, die elk weer uit een aantal mappen bestaan die op elkaar zijn aangesloten. Elk gebied heeft zijn eigen kenmerkende ondergronden en biedt genoeg variatie om je uren zoet te houden. Daarbij lopen ze ook op in moeilijkheid, al mag je eigenlijk al na het voltooien van de tutorial in elk gebied je gang gaan. Wel zul je op bepaalde stukken nog niet uit de voeten kunnen, omdat je hier nog geen upgrades voor hebt vrijgespeeld. Het advies is dus wel om je een beetje aan de volgorde te houden die de makers je voorschotelen.

Waar het tijdens het alleen spelen nog wel eens vervelend is wanneer je volledig vast komt te zitten (je zult zelf weer met een andere truck helemaal naar je vastzittende vehikel moeten rijden om hem uit zijn lijden te verlossen), lost de multiplayer deze kleine frustratie helemaal op. Je kunt namelijk met maximaal vier personen tegelijk je ding doen in de SnowRunner-wereld en dat is erg prettig. Wanneer je je team uitbalanceert, kun je enorm veel plezier hebben met elkaar. Er kan bijvoorbeeld een iemand verantwoordelijk zijn voor de vracht, terwijl er daarnaast nog iemand meerijdt met een aanhanger met brandstof. Weer een ander kan verantwoordelijk zijn om vastzittende collega’s uit de blubber te trekken. De co-op-modus is eigenlijk het leukst aan de game en biedt duidelijk meerwaarde ten opzichte van de singleplayer. Ook hier kun je weer lekker met je teamgenoten jullie eigen tempo bepalen.

Voor de truck-liefhebber is er ook genoeg te beleven. Zo is er de keuze uit in totaal veertig voertuigen van gerenommeerde merken als Freightliner, Cat, GMC en Ford. Daarnaast krijg je ook de ruimte om deze helemaal naar je eigen voorkeur te tweaken en uit te breiden. De modellen van de vrachtwagens zien er daarnaast nog eens pico bello uit, waardoor het eigenlijk jammer is dat de game geen fotomodus heeft.

Grafisch gezien staat SnowRunner ook prima zijn mannetje. Het zal niet de boeken in gaan als de mooiste game aller tijden, maar zowel de trucks als de omgevingen zien er dik voldoende uit. Het relaxte country-achtige muziekje op de achtergrond maakt het helemaal af verder. Wat wel jammer is, is dat de wereld verder niet leeft. Natuurlijk rijd je door afgelegen gebieden, maar zelfs in de dorpjes of bedrijven waar je komt, is geen mens te bekennen en dat is toch wel jammer. Zelfs andere voertuigen zijn niet op de weg te bespeuren.

SnowRunner is een erg toffe game en niet alleen geschikt voor liefhebbers van vrachtwagens. De gameplay is erg leuk en verrassend diepgaand en doordat het spel je alle tijd en ruimte geeft om alles op je eigen manier en tempo te doen, kan het voor iedereen een leuke beleving bieden. Heb je daarnaast een aantal vrienden die ook te porren zijn voor een game als deze, dan geeft de co-op-modus je de leukste ervaring die SnowRunner te bieden heeft.

Wij speelden SnowRunner op de Xbox One. De game is daarnaast te krijgen voor de PlayStation 4 en pc.