SuperMash

SuperMash is een leuk concept, maar weet niet langer te boeien dan een uurtje of twee. Het verhaal is flinterdun en voegt niks toe, ondanks het wel veel tijd inneemt. Alles is traag en voelt rommelig. De leuke combinaties die je kunt spelen zijn vaak van korte duur, al zit daar wel redelijk wat vermaak.

Heb je ooit gedacht dat je bepaalde elementen van die ene toffe JRPG zou willen terugzien in een platform-spel? In SuperMash kun je deze dromen waarmaken, waarbij je verschillende bekende genres van videogames samensmelt tot nieuwe games. Lees hier onze ervaring van deze, soms vreemde, combinaties in SuperMash.

Het verhaal brengt ons bij een groepje vrienden die een gamewinkel hebben, maar daar uit worden gezet. Ze vinden een verborgen doos met daarin een vreemde spelcomputer. Deze vereist twee cartridges voordat hij werkt en combineert de genres van deze spellen tot een nieuwe game. Zodoende is het aan jou om deze spellen te testen en leuke combinaties te verkopen, zodat je wellicht in jouw pand kan blijven.

SuperMash

Wat dit verhaal uiteindelijk betekent, is dat je instructies krijgt welke combinaties je moet spelen om het verhaal verder te laten gaan. In de praktijk is dat een kwestie van enkele spellen doorspelen, langzaam teruglopen naar een persoon, een nieuwe scène bekijken en langzaam teruglopen naar de console om weer nieuwe spellen te spelen. Het voelt allemaal erg omslachtig en kost veel tijd. Het verhaal zelf voegt ook helemaal niks toe aan de game, aangezien de combinaties van genres het leukst zijn.

Je hebt zes genre’s die je kunt combineren tot nieuwe spellen. SuperMash maakt daar een compleet nieuwe game van, inclusief verhaal en doel. Doordat het allemaal ontworpen wordt door de game, is er altijd kans dat zaken niet vlekkeloos verlopen, zoals een standaard gevecht in een JRPG proberen te winnen met de karakteristiek van shoot-em-up, waarbij je met een enkele klap meteen dood bent. Dit kan frustrerend zijn, maar wekt zeker de interesse om leuke combinaties te vinden. Als je twee genres vaker combineert, krijg je ook andere spellen, ondanks dat het wel informatie put uit bestaande ideeën, dus SuperMash biedt vrijwel oneindig games aan.

Zo krijg je vreemde en interessante combinaties. Zo vonden wij het erg leuk om een stealth-element in een klassiek avontuur zoals Zelda te zien, een platformer die we doorspeelden met een vliegtuig uit een shoot-em-up, allesvernietigende bommen uit een shoot-em-up gebruiken in JRPG-gevechten en meer. Je kunt het zo gek nog niet bedenken, of je kunt het maken in SuperMash. Je kunt ook gebruikmaken van kaartjes, waarmee je het uiteindelijke spel kunt beïnvloeden. Wil je bijvoorbeeld dat ene wapen of dat ene muziekje? Dat kan, zodra je deze kaartjes hebt verzameld. Dit is allemaal erg leuk gedaan, want zo kun je zelf uittesten of bepaalde onderdelen wel of niet zouden werken in een bestaand concept.

SuperMash

Toch mankeert er een hoop aan deze game. Zo is het verhaal niet alleen traag, maar ook het opstarten van een combinatie duurt ellendig lang. Heb je per ongeluk een verkeerde combinatie gemaakt, krijg je een opstartscherm, moet je eerst de gehele intro afkijken en zien welk personage je krijgt, voor je überhaupt een menu kunt openen om terug te gaan. Ben je af en wil je het spelletje opnieuw proberen, krijg je twee opties; Retry en Fast Retry. De tweede optie duurt vrijwel net zo lang als de eerste, met de uitzondering dat je de intro niet opnieuw hoeft te bekijken. Daarbij kun je de besturing niet aanpassen en is, naar onze mening, de indeling van de knoppen op de controller zodanig vreemd voor de meeste genres, dat het flink wennen is.

Ook ontstaan er heel makkelijk allerlei foutjes in de games. Natuurlijk is dit de aard van het beestje als je verschillende onderdelen, die niet op elkaar zijn afgestemd, met elkaar combineert. Toch komt het vaker voor dat hierdoor een spelletje vrijwel onmogelijk is te behalen, bijvoorbeeld een shoot-em-up-game waarbij je een dolk hebt gekregen in plaats van een geweer. Hierdoor kan het erg snel frustrerend worden om spelletjes te spelen. Ook kan het zijn dat een spel totaal geen uitdaging biedt, waardoor je erg snel klaar bent. Daarnaast zijn er slechts zes genres, waardoor je snel door de verschillende combinaties heen gaat. We missen typische genres zoals sport-, race-, en vechtspellen.

Uiteindelijk is SuperMash een tof concept, maar door het nutteloze achterliggende verhaal, de traagheid waarmee alles gebeurt en de stapels fouten die ontstaan in combinaties, weet de game gewoon niet langer leuk te zijn dan een uur of twee. Het voelt allemaal te simpel en onhandig aan. Er zijn bepaalde combinaties die best vermakelijke games produceren, maar als je deze hebt gedaan, biedt de game gewoon te weinig content om echt interessant te blijven.

Voor deze review is SuperMash gespeeld op de Nintendo Switch. Het spel is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.