What The Golf?

What The Golf? is een vreemde combinatie van golf en al het andere wat de studio naar je wilt gooien. Het is een zeer vermakelijk puzzelspel, waarbij je constant nieuwe regels en gameplay ontdekt. De ene keer schiet je jouw bal richting een kikker met een kroon, de andere keer schiet je een bank in een verhuiswagen. Het is vooral leuk om zelf te ervaren vanwege alle vreemde en grappige unieke levels.

In What The Golf? ga je een golf-avontuur aan, maar niet zoals je verwacht. Deze game verandert namelijk te pas en te onpas de regels van golf. Je kunt het beste de trailer bekijken voor een indruk, maar dan heb je eigenlijk nog niks gezien. Elk level biedt weer een twist op de sport en zelden is het voorspelbaar. Lees hier onze ervaring met deze vreemde golf-game.

What The Golf?

Nog voor we het titel-scherm zien, worden we al geïntroduceerd aan de rare ideeën die deze game ons voorschotelt. Je begint met een simpel potje golf, maar voor je er erg in hebt, sla je de clubs af in plaats van bal, vliegen er auto’s door het beeld en moet je kikkers omver stoten. In What The Golf? moet je allerlei levels doorspelen, maar elk level biedt een unieke golf-ervaring. De ene keer moet je katten omgooien, de andere keer speel je een golf-variant op het eerste level van Super Mario Bros.. Het ene level bestuur je de bal, het ander de hole en weer een ander een bureaustoel. De game is enorm vreemd, maar ook enorm leuk, want elk level biedt unieke gameplay. Elk level heeft ook twee extra uitdagingen, zodat het zelden verveelt.

Er zijn heel veel levels die allemaal een unieke twist bieden. Zonder al te veel in detail te gaan, zijn er ongeveer tien afzonderlijke gebieden met een bepaald thema, elk een stuk of vijf levels, die elk drie unieke uitdagingen hebben. Elk van deze levels zijn uniek in hun uitvoering, besturing of dergelijke, waardoor wij vrijwel altijd verrast waren. Er ligt een flinterdun verhaal achter de game, namelijk dat onderzoekers verschillende experimenten doen om te kijken of golf ook niet saai kan zijn. Jij speelt dus deze experimenten om dat te ontdekken, terwijl je langzamerhand er achter komt dat de mensen hun verstand verloren zijn. Zodoende dat er zoveel unieke testen zijn die ons allerlei vreemde uitdagingen bieden. Het is overduidelijk dat What The Golf? zichzelf niet serieus neemt, aangezien je regelmatig flauwe opmerkingen of levels voor je kiezen krijgt. Het ene level vereist meer techniek terwijl het andere een kwestie is van geluk.

What The Golf?

Het klein nadeel van al deze variatie is wel dat er kans ontstaat dat het spel soms wat oneerlijk is. Zo moet je op een gegeven moment bij een uitdaging een persoon afschieten richting de hole, alleen omdat deze niet zo aerodynamisch is als een golfbal, is hier ook een hoop geluk bij nodig. Dit kan soms tot frustratie leiden, maar deze uitdagingen zijn niet vereist om het spel uit te spelen, dus is het vooral voor de fanatieke speler soms een drempel. Je verdient er wel een kroontje mee en voor de perfectionisten vormt dit de ideale uitnodiging om door te blijven spelen. Gelukkig is de game over het algemeen niet zo frustrerend, want het zijn slechts een of twee onderdelen.

Daarbij zijn er bepaalde levels die gebruik maken van de gyroscoop in de Nintendo Switch. Als je deze speelt op de tv, krijg je de instructie dat je deze besturing ook uit kunt zetten, waarna het level pas begint. Je kunt dus deze melding niet weg klikken tot je de besturing hebt aangepast in het menu. Na het behalen kun je een volgend level starten, maar als deze dezelfde instructie heeft, moet je eerste de besturing weer aanzetten voor je deze kunt uitzetten. Er is dus geen mogelijkheid om aan te geven dat je deze instelling al hebt gewijzigd. Een kleine irritatie, maar er zijn gedeeltes waarbij je meerdere van dit soort levels achter elkaar krijgt, en dan wekt het al snel de frustratie op. Tenzij je de kans ziet om de Switch uit de dock te halen en de levels te spelen met bewegingen.

Zoals de studio het zelf noemt, is What The Golf? perfect voor mensen die niet houden van golf. Je zult namelijk zelden echt golf spelen, ondanks dat de bal, of wat je dan ook wegslaat, vaak wel richting de hole moet. De regels veranderen zo vaak dat je elk level weer benieuwd bent wat je te wachten staat. De game weet zodanig veel variatie te bieden met zoveel levels dat het zelden verveelt. Daarbij hebben de makers al aangekondigd aan een eerste update te werken met nieuwe uitdagingen. Wij vonden het ook heel erg tof om bekende games te mogen ervaren in golf-stijl en te zien hoe creatief de studio was met het aanpassen van bestaande regels. Dit is vooral een game om zelf te ervaren zonder al te veel te verwachten, want dan zal je versteld staan, zolang je maar geen gewoon potje golf verwacht.

Voor deze review is What The Golf? gespeeld op de Nintendo Switch. Het spel is ook verkrijgbaar voor pc en Apple Arcade.