51 Worldwide Games

51 Worldwide Games is een geweldige collectie van klassieke bord- en kaartspellen, actiespellen en meer. Zo hoef je geen dozen mee te nemen en kun je uren spenderen met alle spellen. De besturing kan soms een beetje tegenwerken, zeker met motion-controls en soms gaat het spelverloop wat traag. Toch neemt dat absoluut niet de pret weg en kun je hier vele avonden mee zoet zijn.

In 2006 was er een verborgen pareltje op de Nintendo DS genaamd 42 Spelklassiekers waarbij je allerlei bekende kaart- en bordspellen kon doen in een handzaam formaat. Geheel onverwacht werd 51 Worldwide Games aangekondigd voor de Nintendo Switch, een spiritueel vervolg op dit spel. Nu kun je 51 klassieke spellen doen, thuis op de bank of onderweg. Lees hier over onze ervaring met deze collectie aan welbekende spellen.

51 Worldwide Games

Er zijn, zoals de naam al aangeeft, in totaal 51 spellen beschikbaar in 51 Worldwide Games, waaronder klassiekers als schaken, poker, domino’s, mens-erger-je-niet en veel meer. Ook zitten er spelletjes in met meer actie zoals air hockey, golf, bowling en een schietsalon. Daarnaast zijn er enkele sporten in speelgoed-versie te vinden zoals voetbal, honkbal, tennis en meer. Genoeg vertier dus voor een paar zondagmiddagen. Je kunt namelijk met een enkele Switch tot vier spelers allerlei spelletjes doen, mits je voor ieder persoon een Joy-Con hebt. Verder biedt het spel ook de mogelijkheid om meerdere Switch-systemen te gebruiken in verscheidene modi, waarbij slechts één speler 51 Worldwide Games hoeft te hebben. Je kunt vanuit de eShop namelijk de gast-versie downloaden om zo alle spellen lokaal te kunnen doen. Ook kun je zo alle Switchen bij elkaar leggen voor een groots bord in de mozaïk-modus. Zo kun je met raceauto’s een grotere baan hebben of de rivier bij vissen groter maken. Erg leuk bedacht, want de positie van de Switchen bepaalt ook de vorm of richting van het bord.

Bij het opstarten van deze verzameling maak je jouw eigen speelgoedfiguurtje. Er is een wereldbol waar iedereen zijn speelgoedfiguurtje op kan zetten, met spelaanbevelingen. Ook wordt bij elk spel een kleine introductie gestart met verschillende spelfiguren, al legt de ene introductie wel uit hoe een spel werkt, terwijl het andere een slechte sketch neerzet zonder enige informatie over spelverloop. Het straalt uit alsof we de oude spellen-doos van zolder hebben gehaald en dat past perfect bij een relaxte zondagmiddag. Alle individuele spellen stralen kwaliteit uit, want de animaties zijn enorm vloeiend, waardoor het niet aanvoelt als een willekeurige verzameling bekende spellen. Je kunt allerlei medailles en trivia vrijspelen, zodat je uitgenodigd wordt alle spellen een aantal keren te winnen. Zo kun je andere kaartspellen of onderdelen vrijspelen om te gebruiken tijdens je potjes. Denk daarbij vooral aan personages uit het Mario-universum die de voor- en achterkant verfraaien.

51 Worldwide Games

Op het eerste oog is 51 Worldwide Games dus een perfect spel voor spelletjesfanaten en dat is het grotendeels ook. Toch zijn er kleine aanmerkingen omtrent het spel. De besturing van bepaalde actiespellen zoals bowlen of darten zijn onjuist weergegeven of lijken bewegingen niet correct op te pakken. Als we bij darten bijvoorbeeld onze dart van links naar rechts bewegen, gaat deze op en neer. Draaien we de Joy-Con een kwartsslag van wat de bedoeling is, klopt het wel weer. Zodoende is het spelen soms wat onhandig. Ook biedt deze collectie niet meer dan wat het zegt, 51 spellen in een leuk formaat. Natuurlijk spreekt dit voor zich, toch misten wij enkele toppers van de oude Nintendo DS-game en hadden wij het gevoel dat bepaalde spellen niet echt thuishoorde in deze verzameling. Zo lijken de schietsalon en tank-strijd rechtstreeks uit Wii Play te zijn gekomen, zijn er een paar spellen die zodanig op geluk rusten dat je er snel op bent uitgekeken en zijn er twee versies van Japans schaken. Erg leuk, maar wij hadden liever wat andere spellen gezien, want het redelijk bekende Rummy is afwezig, terwijl we wel takoyaki hebben; een kaartspel geïnspireerd door de kookplaat van Japanse octopusballetjes.

Sommige spelletjes hebben meerdere manieren om te besturen. Zo kun je de schietsalon spelen met een pookje en actieknop, maar je kunt ook richten met de Joy-Con of het touch-scherm aanraken. Zo kun je op elke manier jouw favoriete spel doen. Toch is dat niet bij elk spel zo, want air hockey kun je dan weer niet spelen met meerdere opties, daarvoor kun je alleen de standaardbesturing gebruiken, terwijl wij richten met motion-controls het meest logisch hadden gevonden. Ook is er geen mogelijkheid om spelletjes direct een tweede keer te doen. Je zult eerst terug naar het hoofdmenu moeten om daar een nieuwe ronde te starten. Dit duurt niet bijster lang, maar voordat je hetzelfde spel nogmaals kunt doen, ben je weer tien á twintig seconden kwijt. Wij hadden liever de optie gezien om meteen een volgende potje te starten. Al met al zijn dit kleine ontwerpfoutjes die het net allemaal wat minder gepolijst doen aanvoelen.

Haal 51 Worldwide Games vooral in huis als je 42 Spelklassiekers op de Nintendo DS zo tof vond of omdat je gek bent op klassieke bord- en kaartspellen. Het is een ideaal pakket om tevoorschijn te toveren om met anderen een paar bekende spelletjes tussendoor te doen. Ben je onbekend met de spellen, dan wordt er netjes uitgelegd hoe het werkt, dus wees niet bang om nieuwe spellen te proberen. Verwacht geen grootse en vernieuwende games, maar dat belooft de game ook niet. Het is vooral een mooie toevoeging als je graag korte spellen met mensen doet en van klassieke spellen houdt. Wat ons betreft is 51 Worldwide Games ook absoluut een spelklassieker, ondanks bepaalde, in onze ogen, onhandigheden zoals de besturing van sommige spellen en dat het soms allemaal wat lang duurt.

Voor deze review is 51 Worldwide Games gespeeld op de Nintendo Switch. Het spel is exclusief voor dit platform verkrijgbaar.