Tetris Effect (Quest-versie)

Tetris Effect is een geweldige en bijzondere ervaring om te doen. De klassieke gameplay van Tetris gecombineerd met de visuele en hypnotiserende omgevingen blijft een pracht om te ervaren, al is het iets aan de korte kant. Toch hadden we nog meer levels willen zien voor een betere score en kan het VR-gedeelte sommige mensen wat misselijk laten voelen vanwege de intensiteit. Deze is gelukkig aan te passen, dus zou dat geen valkuil moeten zijn.

Anderhalf jaar geleden mochten wij Tetris Effect reviewen voor de PlayStation 4. Om te vieren dat het spel inmiddels ook is verschenen voor de Oculus Quest, gaan we deze versie ook bekijken. Lees hier onze review over de Oculus Quest-versie van Tetris Effect.

Tetris Effect

Zonder er doekjes omheen te winden; in deze game speel je alleen maar Tetris. Ben je geen liefhebber, dan zul je hier waarschijnlijk niet al te veel plezier mee beleven. Toch willen we je vertellen dat het wel een bijzondere game is. Wat Tetris Effect zo uniek maakt, is dat je een reis doorloopt. Er zijn verschillende werelden met elk een aantal levels. Elk level, inclusief de tetromino’s, de muziek en het beeld, staat in het teken van een thema, zoals een inheemse stam, het beklimmen van besneeuwde bergen, de drukte van de stad of de mechaniek van windmolens. De muziek en het beeld zijn afgestemd op jouw handelingen, want draai of beweeg je een stukje, dan word je getrakteerd op muzikale en visuele effecten. Kom je in de ‘zone’, zoals de game het noemt, door meerdere lijnen te verwijderen, dan werken de muziek en visuele effecten samen in harmonie en spatten de kleuren en bewegingen van je scherm. Dit is al prachtig op een regulier scherm, maar de unieke eigenschap van virtual reality tilt dit tot een nieuw niveau.

Door Tetris Effect namelijk in VR te doen, ben je volledig afgesloten van de rest van de wereld en kun je deze ervaring optimaal beleven. De muziek, omgevingen en hypnotiserende effecten zorgen ervoor dat je echt in die ‘zone’ terecht komt, waarbij je opgaat in de muziek en visuals terwijl je jouw puzzelkwaliteiten aan het werk laat gaan. Daarbij trillen de controllers mee op de maat, waardoor het ook een tastbare ervaring is. Als de muziek langzaam en rustig is, heb je ook even de tijd om te bedenken waar jouw volgende stukje heengaat. Begint de muziek meer opzwepend en intenser te worden, gaat het spel zelf ook sneller, waardoor je concentratie niet mag verslappen, zeker omdat binnen een level dit tempo spontaan kan veranderen. Als je de benodigde hoeveelheid lijnen hebt gemaakt, ga je door naar het volgende level met een nieuw thema, zodat je even kunt bijkomen voor de intense beleving verdergaat. Dit is enorm tof, al vonden wij het soms jammer om een level achter ons te laten, zeker als we net in de flow zaten en opgingen in de ervaring.

Tetris Effect

Als we dan iets negatiefs moeten noemen over deze game, dan is dat nog steeds de weinige content, zoals we ook bij onze eerdere review plaatsten. Na ongeveer iets meer dan twintig levels kom je tot een einde en is het enige wat je nog kunt doen dezelfde levels op een moeilijker niveau proberen. Daarbij is de pracht van virtual reality geweldig, maar het spelelement vraagt derhalve je aandacht, dat om je heen kijken zelden kan, terwijl de omgevingen dat wel verdienen. Ook zijn er bepaalde levels met bewegende achtergronden, waarbij mogelijk onervaren VR-spelers misselijk kunnen worden. Gelukkig kun je deze intensiteit aanpassen, zodat iedereen deze beleving kan hebben, maar dat weet je pas als je het hebt geprobeerd.

Tetris Effect voor de Oculus Quest is niet bijzonder anders dan voor PSVR, al is de handzaamheid van het apparaat perfect om mee te nemen en anderen te laten ervaren. De muziek, visuele effecten en de onderlinge afstemming van dit op jouw gepuzzel, zorgen ervoor dat deze game een bijzondere ervaring is om mee te maken. In de kern is het slechts Tetris, maar alles eromheen zorgt ervoor dat zonder liefde voor het puzzelspel te hebben, het toch een unieke beleving kan zijn voor iedereen, ook al is de game wat aan de korte kant en kan het VR-aspect sommige mensen wat misselijk maken. Het is een zeer bijzondere ervaring die iedereen even zou moeten proberen.

Voor deze review is Tetris Effect gespeeld op de Oculus Quest. Het spel is ook beschikbaar voor PlayStation 4 met VR-ondersteuning.