Bioshock: The Collection Switch-versie

Bioshock: The Collection is een geweldige verzameling met drie spraakmakende games in een mooi pakketje. Ondanks dat de collectie in 2016 al verscheen, is het anno 2020 de ideale kans voor hen die het nog niet eerder hebben gespeeld, of het graag onderweg willen doen. Heb je de drie games al eerder gespeeld, dan biedt de Switch-versie niks nieuws.

Ondanks dat Bioshock: The Collection al vier jaar geleden is verschenen, hadden mensen die alleen maar Nintendo-consoles bezitten geen mogelijkheid om deze pareltjes te spelen. Nu is deze verzameling van de drie klassiekers beschikbaar voor de Nintendo Switch. Een perfecte reden om deze games opnieuw te bekijken. Lees hier onze ervaring met de drie Bioshock-spellen in een handzaam formaat.

Bioshock: The Collection

Voor mensen die onbekend zijn met de serie, Bioshock draait om een alternatief verhaal in de jaren 60, waarin de mensheid een eigen plekje is gaan maken die veilig zou moeten zijn voor de buitenwereld, genaamd Rapture. Deze plek werd uiteindelijk ook corrupt door de ontdekking van een goedje genaamd ADAM, waarbij je allerlei krachten kon opwekken zoals vuur maken met je handen, telekinese of zelfs bijen laten ontsnappen uit je lichaam. Zodoende werden de mensen gestoord van hebzucht en begonnen elkaar af te maken.

In het eerste deel ontmoet je Rapture voor het eerst en moet je uitvogelen wat er nu precies is gebeurd, terwijl je zelf deze krachten ervaart. Zonder al te veel spoilers te noemen, bestaan er grote wezens genaamd Big Daddy’s en deze beschermen Little Sisters. Deze kleine meisjes kunnen ADAM uit lijken halen, het bijzondere goedje dat deze mysterieuze krachten kunnen versterken. Je kunt ervoor kiezen deze meisjes te doden om zelf sterker te worden, of ze met rust te laten.

In het tweede deel ben je een zelf een Big Daddy, op zoek naar mensen die misbruik maken van de Little Sisters. Bioshock Infinite gooit het dan weer over een hele andere boeg, daar het op het eerste oog geen enkele verbinding met de eerste twee games lijkt te hebben, zowel qua locatie als verhaal, komt daar later verandering in. Enfin, genoeg over het achtergrond van de games, want die wil je immers zelf beleven. Laten we het eens hebben over onze ervaring met deze avonturen op de Nintendo Switch.

Bioshock: The Collection

De games zelf zijn al redelijk oud en zijn grafisch dus geen hoogstandje, ondanks dat ze geremastered zijn. Gelukkig zorgt dat er wel voor dat de spellen het best goed doen op Nintendo’s handzame console. Er zijn laadtijden die soms wat langer kunnen duren en tijdens intens heftige vuurgevechten kan er een lichte hapering merkbaar zijn, maar dat gebeurt gelukkig zelden en komt vooral voor als je in de handheld-modus speelt. Vooral Bioshock Infinite wil nog weleens wat moeite hebben bij de gevechten die in de open ruimtes gebeuren over meerdere gebouwen. Verwacht dus geen extreem soepele en grafisch hoogstaande ervaring. Het is vooral een standaard pakket, iets wat toch jammer is voor spellen die geremastered zijn. Op de tv speelt het lekker weg en in de handheld-modus is merkbaar dat de Joy-Cons niet geschikt zijn voor shooters. Gelukkig zijn daar dan ook andere opties voor. Jammer is ook dat de besturing niet aanpasbaar is, aangezien de drie games allemaal een eigen indeling gebruiken, zodat je constant opnieuw moet wennen aan de knoppenindeling.

Al met al is Bioshock: The Collection een geweldige verzameling van drie topspellen. Vier jaar na originele release kunnen mensen op de Nintendo Switch dit avontuur opnieuw of voor het eerst beleven, op tv of onderweg. De Switch-versie doet niks nieuws en biedt zeker niet de mooiste en soepelste ervaring, waardoor wij het alleen zouden aanraden als je geen andere manier hebt om deze spellen te ervaren of het erg graag onderweg wilt spelen. De games zijn zeker niet slecht en ze kunnen er weinig aan doen dat de Switch nog weleens moeite heeft met intense gevechten. Wil je deze drie bijzondere spellen op hun best ervaren, kun je dat het beste op een ander platform doen, maar mocht dat geen optie zijn, dan is de Switch-versie alsnog een prima alternatief.

Voor deze review is Bioshock: The Collection gespeeld op de Nintendo Switch. De verzameling is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.