The Outer Worlds Switch-versie

The Outer Worlds is in de kern absoluut een tof spel waar je vele uren zoet mee kan zijn. Helaas kan de Nintendo Switch deze game nauwelijks fatsoenlijk draaien, waardoor je regelmatig grafische haperingen, spontaan ingeladen voorwerpen of vijanden ervaart. Het spel loopt zelden echt soepel. Prima game dus, maar als je de mogelijkheid hebt op een ander platform te spelen, zouden wij dat zeker aanraden. Hopelijk krijgt de game nog een update om deze problemen te verhelpen.

De Switch-versie van The Outer Worlds werd uitgesteld, maar is nu dan eindelijk verschenen. Eind vorig jaar kwam de game al naar de andere platformen en kreeg het van ons vijf sterren, hier kun je lezen waarom. Een mooie reden om het spel nogmaals te spelen voor de Nintendo Switch en kijken of de ervaring net zo tof is.

The Outer Worlds (Switch-versie)

The Outer Worlds is een actie-rpg van de makers van Fallout: New Vegas, volgens velen de beste Fallout-game, dus iedereen had hoge verwachtingen. Deze hebben ze absoluut waar weten te maken, want de combinatie van verhaalvertelling, gameplay en setting zorgde ervoor dat de fans dit zien als de nieuwe standaard. In de game ben jij aan je lot overgelaten nadat een bedrijf jouw ruimteschip in de steek heeft gelaten. Jij en je bemanning verkeren in cyroslaap, maar gelukkig haalt een professor je uit deze slaap en stuurt je op avontuur om anderen te bevrijden. Tijdens dit avontuur ontmoet je vele kleurrijke personages, vreselijke monsters en de prachtige, maar soms dodelijke natuur.

Je spreekt met personages, ieder met unieke karakters, bezoekt allerlei planeten met elk een apart ecosysteem en moet verschillende missies doen die andere aanvalstactieken van je vragen. De game is enorm veelzijdig en weet voor iedereen, die van een dergelijk spel houdt, interessant te blijven. Perfect dus om onderweg te spelen met behulp van de Nintendo Switch, zou je denken.

Helaas wordt al snel pijnlijk duidelijk dat de Nintendo Switch eigenlijk deze game helemaal niet goed kan draaien. Grafisch voelt het als een game van twee generaties geleden en is het niet zo mooi als de andere platformen waar het spel op te spelen is, maar daarnaast gaan er nog een hoop zaken mis.

d

The Outer Worlds (Switch-versie)

Er zijn de standaard laadtijden die we kunnen vergeven, maar het komt regelmatig voor dat je in een open gebied, stad of waar dan ook loopt en het spel besluit ineens stil te staan, dan zie je een laadcirkeltje om allerlei zaken in te laden. Zo kwamen we in een leeg huis en na enkele seconden zaten we vast in een kast die er eerst niet stond. Ook liepen we door een lege straat, moest het spel laden, en stonden ineens zes vijanden om ons heen te patrouilleren, waardoor we bijna stierven dankzij deze hinderlaag. Dit is helaas geen uitzondering, want in bijna elk nieuw gebied waar je komt, zal dit gebeuren.

Als het spel besluit niet stil te staan om te laden, doet het zijn stinkende best om alles soepel te laten draaien. Ook dat gaat de Switch niet goed af, want de framerate daalt regelmatig, zeker bij intense vuurgevechten, makkelijk onder de 20 frames of lager. Hierdoor zit je vaak naar haperende beelden zit te kijken. Het is erg vreemd dat de vuursnelheid van je wapen zo variabel lijkt te zijn dat je het ene moment twee kogels per seconde schiet en het andere moment er ruim tien. Dat is bijna te absurd voor woorden en haalt de flow volledig uit het spel.

Het is enorm zonde dat The Outer Worlds zo wordt gehinderd door de hardware. In de basis is het spel nog wel speelbaar, maar er is absoluut geen reden om deze versie in huis te halen als je dat op een ander platform ook zou kunnen. Zelfs als je dat niet kunt, zouden we je haast aanraden om te wachten of er mogelijk nog een patch komt die deze problemen mogelijk verhelpen. Op de tv is het nog een beetje te behappen, maar in handheld-modus komen de problemen nog vaker voor, dus de optie om onderweg te kunnen spelen, wordt zo helemaal teniet gedaan, waardoor de Switch-versie de slechtste versie is die je in huis kunt halen. Alleen als je echt niet de mogelijkheid hebt om The Outer Worlds op een ander platform te spelen en je echt niet kunt wachten op eventuele verbeteringen, dan is het de moeite waard. Het is alleen zo jammer dat je erg veel last zult hebben van haperingen, grafisch stotteren, spontaan inladen van voorwerpen en vijanden en meer ongemakken.

Voor deze review is The Outer Worlds gespeeld op de Nintendo Switch. Het spel is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.