Command & Conquer: Remastered Collection

Command & Conquer: Remastered Collection is dé manier om deze oude games te spelen. Dit is het perfecte voorbeeld van een sterke remaster voor het RTS-genre.

Command & Conquer: Tiberian Dawn en Command & Conquer: Red Alert zijn het jaar 2020 in gebracht met een hele vernieuwde stijl. Weet EA deze RTS-giganten op goede wijze opnieuw uit de brengen? Lees hier de review van de Command & Conquer: Remastered Collection.

Je hoeft niet lang te spelen om te weten dat Command & Conquer: Remastered Collection goed gedaan is. Er zijn een boel instellingen om mee te spelen en dingen naar smaak aan te passen, zodat je per onderdeel kan kiezen of je het op de remastered manier of de originele manier wilt hebben. Dit is met name prettig voor de mensen die al deze jaren zijn blijven spelen, want als je een RTS al enkele decennia speelt heb je de nodige voorkeuren. Zij worden op deze manier niet gedwongen om alles op de modernste manier te doen, maar kunnen precies kijken waar ze wel of niet van willen profiteren.

Als je aan een singleplayer-campagne begint (Tiberian Dawn, Red Alert en de uitbreidingen zitten in de bundel), weet dan dat je tientallen uren aan missies te wachten staan. De live-action-filmpjes, waar Command & Conquer bekend om staat, zijn iets geüpdatet, maar verwacht geen wonderen. Het ziet er nog steeds niet al te scherp uit, maar het is goed genoeg om het verhaal mee te krijgen voordat je een nieuwe missie induikt. De filmpjes die met CGI zijn gemaakt, zijn hilarisch slecht en zien er echt niet meer uit. Dit is aan de ene kant een beetje jammer, maar aan de andere kant hadden we ook niet anders mogen verwachten van een remaster van een game uit 1995.

De game zelf ziet er grafisch strak uit en het is een grote upgrade zonder dat de hele grafische stijl op de schop is gegaan. Niet alleen is de resolutie omhoog geschaald, maar modellen lijken opnieuw gemaakt te zijn met veel meer detail. Prikkeldraad ziet er opeens echt uit als prikkeldraad en niet als twee houten streepjes met wat grijze streepjes ertussen. Met name troepen en gebouwen zien er ook veel mooier uit, wat mooi meegenomen is aangezien je daar het meeste van de tijd naar aan het kijken bent.

Met een enkele druk op de spatiebalk wissel je van de oude grafische stijl naar de remaster-graphics. Dit is een slim trucje, want dit is echt niet alleen ingebouwd voor de toegankelijkheid. Omdat het zo simpel en snel is, ga je namelijk regelmatig even kijken hoe het er vroeger uitzag, waardoor meer en meer opvalt hoeveel beter de remaster eruitziet.

Command & Conquer: Remastered Collection old graphics

En dan het geluid. O, het geluid. Wat een genot is het geluid van Command & Conquer altijd geweest: van simpele citaten als “Reinforcements have arrived” en “Awaiting orders” tot fenomenale muziek als het welbekende nummer Hell March. Elk geluidje is in hogere kwaliteit aanwezig en de soundtrack is ook flink opgepoetst. Nog beter is dat een Jukebox in het spel is gestopt. Hierin kan je precies kiezen naar welke muziek je wilt luisteren en je kan zelfs per specifiek nummer kiezen of je de Classic- of de Remastered-versie in je playlist wilt hebben. Een geniale vondst.

Een klein minpuntje is dat de gameplay wat ons betreft wat meer Quality of Life-upgrades had kunnen genieten dan er al inzitten. Zo is bijvoorbeeld de ‘pathing’ (hoe een eenheid gaat lopen als je hem ergens naartoe stuurt) nog steeds absurd slecht. Het is maar een klein frustratiepuntje in deze zeer oude game, maar het had allemaal nog naar een iets hoger niveau getild kunnen worden. Zo zitten er nog een paar van die kleine ergernissen in.

Maar dat zijn maar hele kleine klachten die teniet gedaan worden door de geweldige aanpak van deze remaster. Command & Conquer: Remastered Collection is het ultieme voorbeeld van hoe mooi een RTS een remaster kan krijgen. Je zou misschien kunnen zeggen dat het erg simpel is, maar Blizzard heeft met Warcraft 3: Reforged uitgebreid laten zien waar het allemaal fout kan gaan. Hulde aan Petroglyph Games.

Command & Conquer: Remastered Collection is voor deze review gespeeld op pc. De game is exclusief voor pc beschikbaar.