Warcraft III: Reforged

Warcraft III: Reforged heeft te veel technische problemen om het een acceptabel product te noemen. Blizzard moet flink blijven werken om al haar beloftes rondom deze remaster waar te maken.

Warcraft III wordt, samen met Starcraft, wereldwijd gezien als de beste RTS (Realtime Strategy) ooit gemaakt. Toentertijd was Blizzard voor pc-gamers synoniem voor perfectie: een game van Blizzard was altijd een van de beste van zijn genre. Vandaag de dag heeft de studio het lastig: het bedrijf krijgt klap na klap te verduren en producten zijn niet altijd meer van het niveau dat fans gewend zijn. Of ook de heilige RTS een nare nasmaak achterlaat met Warcraft III: Reforged, lees je in deze review.

Warcraft III: Reforged is in principe een grote HD-update voor het bijna twintig jaar oude spel. De User Interface is vernieuwd en elke eenheid en elk gebouw heeft een volledig nieuw model gekregen. Dit ziet er allemaal tof uit, alhoewel het voor de hardcore veteranen misschien wel wat lastiger geworden is om je troepen makkelijk te herkennen.

Met name het doorspelen van de uitstekende singleplayer is door deze updates een waar genoegen. Tientallen uren met toffe missies en een geweldig verhaal allemaal in een nieuw jasje, fantastisch.

Het hele Reforged-gebeuren valt helaas uit elkaar wanneer we naar de multiplayer overstappen, iets dat voor de meeste mensen het belangrijkste aspect van de game is.

Online games maken vaak gebruik van een zogeheten Ladder, een systeem dat je score bijhoudt en je met tegenstanders van jouw niveau plaatst. Vervolgens krijg je ook een plaatsing binnen je server en kan je zo deze Ladder beklimmen.

Dit is een belangrijk iets omdat het je een doel geeft om naartoe te werken. Reforged mist deze Ladder volledig en dus zijn de meeste hardcore spelers al snel naar het officiële Chinese platform Netease gestapt, waar dit wel functioneert. Je kan niet eens zien hoeveel potjes je gewonnen of verloren hebt en hierdoor voelt het alsof je voor spek en bonen speelt.

Dan zijn er nog de nodige technische problemen. Regelmatig zal het spel eindeloos vastlopen als je een potje probeert te zoeken. Start je het spel hierdoor opnieuw op, dan blijkt dat het als een verloren potje heeft geteld. Erg vervelend als die Ladder er over een paar maanden wel is en je opeens tientallen of zelfs honderden keren onterecht hebt “verloren”.

Ook zet het spel je soms op de Amerikaanse server, zelfs als je tegen een mede-Europeaan speelt. Dit zorgt voor een vertraging die zo groot is, dat het voor de serieuze speler bijna niet te doen is.

Kort geleden vond het eerste grote Warcraft III: Reforged-toernooi plaats tijdens Dreamhack Anaheim. Tijdens dit toernooi zijn meerdere professionele wedstrijden verpest door verbroken verbindingen, terwijl ze nota bene lokaal werden gespeeld! Dit is een catastrofe voor de mensen die al bijna twintig jaar passie voor Warcraft hebben en een onnaceptabel probleem van deze nieuwe versie.

Warcraft III: Reforged is simpelweg een onafgemaakt product met veel te veel technische problemen en beloftes die in de toekomst maar goed moeten komen. Momenteel vraagt Blizzard €30,- voor een product dat op een boel vlakken inferieur is aan het product uit 2001. Wil je helemaal niets met de online kant te maken hebben en alleen de singleplayer spelen, dan is het wel een leuke upgrade vanwege de nieuwe modellen.