Charlie’s Angels (2019)
Jaime Andreas
Jaime Andreas

De nieuwe Charlie's Angels is makkelijk weg te kijken, maar verder weinig bijzonder.

Vorig jaar verscheen de reboot van Charlie’s Angels op het witte doek. De verwachtingen waren hooggespannen. Ook in deze nieuwe versie komen drie verschillende vrouwen bij elkaar om een slechterik tegen te houden. Hiervoor doen ze gevaarlijke stunts en moeten ze hun krachten bundelen om ervoor te zorgen dat het allemaal goed komt. Het is een vrij simpel verhaal dat al vele malen op film en televisie is verschenen.

Sabina Wilson gespeeld door Kristen Stewart (Twilight), Elena Houghlin vertolkt door Naomi Scott (Aladdin) en Jane Kano gespeeld door Ella Balinska (A Modern Tale) komen in Charlie’s Angels (2019) samen. Elena is een programmeur voor een groot bedrijf en staat op het punt geheimen van haar bazen bloot te stellen. Ze heeft geholpen met het ontwerpen van een programma voor energiebehoud en dat programma is een gevaar voor mensen. Ze wordt aangevallen terwijl ze dit probeert aan te kaarten. Gelukkig wordt ze tijdens de aanval gered door Jane en Sabina.

Op de eerste plaats is Charlie’s Angels een simpele film om lekker snel weg te kijken. De film heeft een vermakelijk makkelijk plot en oppervlakkige personages die goed te begrijpen zijn. Alleen het makkelijke wegkijken maakt Charlie’s Angels enigszins vermakelijk. Anderzijds is het een film weinig impact die je na de aftiteling gelijk vergeten bent. De film wordt omschreven als komedie actiefilm, maar daar is weinig van te merken. De grappigste scènes vinden plaats terwijl de aftiteling het scherm oprolt. Geen enkele scène is echt memorabel en dat is zonde.

charlie's angels Foto: Sony Pictures.

De acteerprestaties zijn meer dan prima. Kristen Stewart gaat natuurlijk al een langere tijd mee in de acteerwereld en blinkt in deze film uit als stoere Angel. Naast Kristen doen ook nieuwkomers Naomi Scott en Ella Balinska het best aardig. Helaas spelen de vrouwen vlakke personages met een cliché karakter. Stewart speelt de vechtersbaas, Scott heeft het brein en Balinska is de harde stoïcijnse Angel. Jammer, want de film werd juist gepromoot als een feministischere versie van Charlie’s Angels. Ze hadden veel meer uit deze personages én de actrices kunnen halen.

Regisseur Elizabeth Banks, die tevens in de film acteert, heeft haar best gedaan om stoere powervrouwen neer te zetten die vechten tegen de mannelijke slechterik die een metafoor lijkt te zijn voor de macht die mannen hebben in de wereld. Maar het komt niet goed over doordat ze gebruik maakt van ouderwetse vrouwelijke (en mannelijke) stereotypen. Teleurstellend.

Al met al is Charlie’s Angels een oké film om mee te pakken als hij toevallig voorbij komt op televisie of op een streamingsdienst. Het is wel vermakelijk en simpel om te kijken, maar niet meer dan dat. Helaas is de film verder erg cliché, niet heel bijzonder en heeft het oppervlakkige personages. De drie belangrijkste actrices in de film zijn allen nog erg jong en kunnen we waarschijnlijk in de komende jaren nog meer van verwachten als ze zo doorgaan. Het zijn de actrices die deze film van één ster naar twee sterren tillen.