Catherine: Full Body Switch-versie

Catherine: Full Body voor de Switch is hetzelfde als de andere versies, maar dat neemt niet weg dat het nog steeds een ijzersterke game is.

Atlus maakt er een goed gebruik van om hun games in een later stadium nogmaals uit te brengen met flinke toevoegingen aan het verhaal. Recent was er nog Persona 5 Royal maar eerder kregen ook al Persona 4 en Catherine een herziene versie. De update van laatstgenoemde is nu in de vorm van Catherine: Full Body ook verkrijgbaar voor de Nintendo Switch en wij kijken voor je hoe de game zich houdt op dit platform.

In de game kruip je in de huid van Vincent, een jongeman die angst heeft zich te settelen. Zijn vriendin Katherine wil graag de volgende stap zetten en trouwen, maar hijzelf ziet dat nog niet zo zitten. Wanneer hij op een dag na een kroegbezoek wakker wordt naast de sexy Catherine, zet dit zijn leven flink op zijn kop. Daarbij krijgt hij ook nog eens last van nachtmerries, waarbij hij moet zien te ontsnappen aan zijn demonen.

De gameplay van Catherine: Full Body bestaat uit twee delen. Overdag leef je je normale sociale leven als Vincent en moet je je een weg zien te vinden in het relationele doolhof tussen Katherine en Catherine. Daarnaast ontmoet je allerlei figuren die behoorlijk wat weghebben van de schapen die je vergezellen in je nachtmerries.

Catherine: Full Body

Nachtmerries zijn het tweede deel van de gameplay en dat is ook waar Catherine: Full Body echt een game is. Je zult je al puzzelend een weg naar boven moeten vinden, terwijl het spel allerlei obstakels op je pad legt. Deze puzzels zijn behoorlijk uitdagend en vergen behoorlijk creatief denkvermogen. Ondertussen verdwijnen de blokken onder je en je zult er dus voor moeten zorgen dat je snel schakelt. Voor diegene die niet zo gecharmeerd is van tijdsdruk is er gelukkig ook de mogelijkheid om dit uit te schakelen, zodat je je puur kunt focussen op het puzzelgedeelte.
Een klein minpuntje aan het puzzeldeel is wel dat de besturing behoorlijk gevoelig is en je dus al snel een actie doet die je eigenlijk niet had willen doen. Je drukt bijvoorbeeld een blok weg, waarna je niet meer verder kunt. Gelukkig kun je wel een aantal keren een actie ongedaan maken, maar die gelegenheid bewaar je liever voor wanneer je wel echt een domme fout hebt gemaakt. Verder overigens niets dan lof, want het is een genot om de puzzels af te ronden.

Overdag doet de game erg denken aan het sociale deel van de Persona-games. Elke dag wordt begonnen met een nieuwe gebeurtenis, waarna je uiteindelijk weer in je vaste kroeg “The Stray Sheep” belandt. Daar kun je vrij rondlopen en kletsen met de andere bezoekers. Ondertussen krijg je berichtjes van je verschillende love interests en zul je daar op de juiste manier op moeten antwoorden. Door de bijzondere gebeurtenissen in de game blijft ook dit deel bijzonder boeiend en ben je steeds benieuwd naar hoe het verhaal verder gaat.

De grootste toevoeging die Full Body brengt is het personage Rin. Aan het begin van de game help je haar ontsnappen, waarna ze aan geheugenverlies blijkt te lijden. Het is knap hoe Atlus zo’n uitgebreide verhaallijn heeft weten toe te voegen die behoorlijk meerwaarde biedt ten opzichte van het toch al best bijzondere originele verhaal.

Sowieso is Full Body een veel completere game dan het originele Catherine, waardoor we blij mogen zijn dat de makers deze versie gebruikt hebben om de Switch aan te doen. Wel is er ten opzichte van de versie op andere consoles niets toegevoegd of anders, dus wanneer je de game al bezit heeft het niet echt meerwaarde om hem nogmaals op de Switch te kopen. Mocht je Catherine: Full Body echter nog niet eerder hebben gespeeld, dan is dit eigenlijk een must-buy.

Wij speelden Catherine: Full Body op de Nintendo Switch. De game is daarnaast verkrijgbaar voor PlayStation 4 en PlayStation Vita.