Spitlings

Spitlings is een best leuk spel dat doet denken aan spelletjes van vroeger, maar weinig bijzonders weet te doen. Het is vermakelijk voor even, maar ook snel vergeten.

In Spitlings is de stad waarin allerlei kubus-wezens wonen overstroomd met vies slijm, waardoor de wezens besluiten dit op te ruimen, wat alleen kan door erop te spugen. Lees hier onze ervaring met dit puzzelspel.

Spitlings

Er leven dus allerlei wezens in een stad die overspoelt is door roze slijm en door in elk level de blobjes slijm uit elkaar te spugen zodat het oplost, kun je de stad herstellen. De blobjes stuiteren rond en jouw wezen kan omhoog of naar beneden spugen. Zodra je een hoopje slijm hebt geraakt, splits deze in tweeën en herhaal je dit tot alle slijm weg is. Het lijkt op klassieke spelletjes die ook op het internet te vinden waren zoals bijvoorbeeld Bubble Trouble. Hierdoor is de gameplay erg herkenbaar en makkelijk om te leren.

Elke wereld introduceert nieuwe concepten die je uitdagen, denk daarbij aan muren waar de slijm doorheen kan, maar jij niet, lanceerplatformen of explosieve blokjes. Zo verveelt het niet snel aangezien elke wereld slechts enkele levels heeft. Mocht je een concept niet zo interessant vinden, zul je dus snel door kunnen, maar helaas komt het zo ook voor dat een goed uitgewerkt idee slechts eenmaal voorkomt.

Spitlings

Wat ook leuk is bij Spitlings, is dat je na elk level een nieuw wezentje bevrijdt en er zouden ruim 100 wezentjes zijn om te spelen. Elk figuurtje heeft iets kenmerkend waaraan je kunt herkennen hoeveel spuug het monstertje nog heeft. Dat zijn vaak tanden, maar bijvoorbeeld ook ogen en vleugels komen voor om te zien hoeveel schoten je nog hebt. Dit is best creatief gedaan, al zijn de monsters snel vergeten, aangezien er heel veel van zijn.

Het spel is met meerdere spelers te spelen en als slechts een van jullie geraakt wordt, moet iedereen het level opnieuw doen. Dit kan frustrerend zijn als er een roekeloze vriend is die constant zichzelf opoffert, maar je kunt snel mensen toevoegen of verwijderen, dus dit zou geen probleem moeten zijn. Naast de verhaal-modus kun je ook de party-modus doen, waarbij je hetzelfde doet, alleen in andere levels met de mogelijkheid om allerlei modificaties in te zetten, zoals constant springen, oneindig spuug of juist nauwelijks spuug.

Spitlings is best vermakelijk, maar tegelijkertijd ook erg inspiratieloos. De wezentjes zijn grappig, maar snel vergeten. De levels laten ook geen indruk achter, maar vermaken toch dat je verder wilt blijven spelen en elke wereld introduceert nieuwe concepten. Zodoende is deze game een beetje middelmatig, dus vooral geschikt om even een paar levels te spelen met vrienden voor je iets anders gaat doen. Heel bijzonder is Spitlings dus niet, maar zeker leuk voor even.

Voor deze review is Spitlings gespeeld op de PlayStation 4. De game is ook verkrijgbaar voor Xbox One, Nintendo Switch, pc en Google Stadia.