Horizon Zero Dawn Complete Edition pc-versie
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Wat slordigheden in vooral het grafische aspect van de port voorkomen een perfecte score. Wel is dit de beste versie van Horizon Zero Dawn die je op dit moment kunt spelen.

Een van de populairste games van de PlayStation 4 die ook nog eens uit ons eigen kikkerlandje komt, is eindelijk ook verschenen op pc. Het gaat om Horizon Zero Dawn Complete Edition waarin je speelt als Aloy, een jongedame die nadat ze verbannen is, probeert terug te keren naar haar stam om antwoorden over haar verleden te vinden. Helaas leidt dit alleen maar tot meer vragen waardoor ze de wijde post-apocalyptische wereld in moet trekken met haar pijl-en-boog. Op haar avontuur zal ze veel mysteries, interessante personen en gevaarlijke mechanische beesten tegenkomen. De pc-versie komt ook met de uitbreiding The Frozen Wilds, waarin Aloy een bergstam assisteert met hun strijd tegen een Daemon en nog meer agressieve machines. In deze review zullen we vooral focussen op hoe goed de port gelukt is en minder op het verhaal en gameplay. Mocht je daar meer over willen weten, dan kun je hier de originele review vinden.

De pc-versie van Horizon Zero Dawn Complete Edition heeft de grafische opties die je mag verwachten van een port. Zo is er een onbeperkte framerate, widescreen-support, tot 4k-resolutie en zijn ongeveer alle grafische aspecten van het spel aan te passen. Als je voor het eerst opstart, zal het spel proberen de beste instellingen te vinden die bij jouw hardware passen. Dit werkt zelden optimaal en ook in deze port kun je beter zelf even met de instellingen gaan spelen om de perfecte balans te vinden. Wat hierbij wel leuk is, is dat je de graphics kunt instellen zoals ze op de PlayStation-versie zijn. Hierna kun je de game mooier maken en zie je meteen wat er allemaal beter uitziet. Er zijn genoeg grafische instellingen om het allemaal precies af te stemmen op de pc die je hebt. Wel zorgen sommige instellingen voor een flinke impact op je frames per seconde, zonder dat dat erbij staat.

horizon zero dawn complete edition

Er zijn nog meer grafische rariteiten. Zo kregen we het bijna nooit voor elkaar stabiele frames per seconde te krijgen. Er waren altijd wel haperingen, welke instellingen we ook gebruikten. Daarnaast zien gezichtsanimaties en sommige wildgroei er raar uit. Uiteindelijk bleek dit te liggen aan het feit dat deze beide vastgezet zijn op dertig frames per seconde. Dit ziet er raar uit als alles op een veel hogere framerate aan het draaien is. Dat zijn dan ook alle problemen aan de grafische kant, maar ondanks deze minpunten ziet het spel er nog zeker prachtig uit. Wij speelden met bijna alles op ultra in 4k en het zag er fenomenaal uit. De omgevingen, personages, mechanische beesten en textures zijn allemaal erg mooi.

De besturing met muis en toetsenbord werkt prima in Horizon Zero Dawn Complete Edition. Aangezien je veelal met pijl-en-boog aan het schieten bent, is een muis een perfecte manier om precies te richten. Wel gaat het soepel manoeuvreren wat minder goed. Zo vereist wegrollen een richting kiezen met de WASD-toetsen en dat voelt wat onnatuurlijk aan. Uiteindelijk kunnen we aanraden het spel ook op pc met een controller te spelen, mits je daarmee redelijk kunt mikken.

horizon zero dawn complete edition

Al met al zijn we vooral blij dat we deze toffe Nederlandse titel nu ook op de pc kunnen spelen. Wij zijn zelf niet tegen grote problemen aangelopen. Wel lijken er nog een aantal bugs in het grafische aspect te zitten, maar die worden er vast nog uitgepoetst door de ontwikkelaars. Zodra je eenmaal lekker aan het spelen bent, ben je vooral aan het genieten van het toffe avontuur van Aloy en alle prachtige omgevingen en gave gevechten. Mocht je dit avontuur nog niet meegemaakt hebben, dan is dit de perfecte kans om de beste versie van Horizon Zero Dawn Complete Edition te spelen.