Through the Darkest of Times console-versie
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Through the Darkest of Times is een hele toffe strategiegame geworden die de gruweldaden van Hitler op een bijzondere manier verweeft met de strategische elementen van het managen van een verzetsgroep.

Begin dit jaar bracht uitgever HandyGames de historische strategiegame Through the Darkest of Times uit voor de pc, waarvan je hier onze review kunt lezen. Nu krijgen ook console-bezitters de kans om een verzetsgroep te leiden in het Duitse Rijk van Adolf Hitler. Een mooie gelegenheid voor ons om terug te keren naar het grimmige Berlijn in de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw. Deze console-versie is uiteraard precies hetzelfde als de pc-versie, dus mocht je de game al eens gespeeld hebben, dan is er weinig reden om deze ook voor je console aan te schaffen. Heb je het spel nog nooit gespeeld, dan raden we het zeker aan om deze bijzondere strategiegame te kopen.

Through the Darkest of Times begint met de aanstelling van Hitler als kanselier van Duitsland. Als verzetsleider probeer je de duistere acties van deze krankzinnige leider openbaar te maken, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Je zal risico’s moeten nemen om tot het geïndoctrineerde Duitse volk door te dringen, dat Hitler steeds meer als held gaat zien. In vier hoofdstukken leidt het verhaal je door de beginperiode van Hitler tot het einde van de Tweede Wereldoorlog. Maar gaat het je lukken om de verzetsgroep intact te houden?

Met elke missie die je aangaat zal je de sterke en zwakke punten van de leden van je verzetsgroep moeten gebruiken om alles succesvol te beëindigen. Of het nu gaat om het verkrijgen van nieuwe volgers, donaties van gelijkgestemden of het stelen van een uniform, elke verkeerde actie kan grote gevolgen hebben voor het moraal van de groep. De steeds grimmiger wordende sfeer heeft ook zo zijn naslag op de verzetsgroep. Ruzie om de geloofsovertuiging van een lid of de achterdochtigheid nadat blijkt dat de partner een nazi is, ligt om de hoek. Houd je vertrouwen in je leden met als risico dat je in grote problemen komt, of stuur je ze direct weg na de eerste tekenen van gevaar?

Through the Darkest of Times weet een grimmige en duistere sfeer neer te zetten en toont de afschuwelijke situaties van deze inktzwarte periode. Daar komen best vermakelijke strategische elementen bovenop, wat voor een bijzondere en toffe game zorgt en absoluut de moeite waard is om in huis te halen.

Through the Darkest of Times is voor deze review gespeeld op Xbox One. De game is daarnaast verkrijgbaar voor PlayStation 4, Nintendo Switch en pc.