Weerwolven

Als je erg bekend bent met het klassieke Weerwolven of met de modernere varianten, dan is deze versie van Weerwolven vrijwel hetzelfde en is er geen echte reden om dit aan te schaffen. Ben je op zoek naar een versie om in te stappen, dan zou dit wel een mooi spel zijn om mee te starten. Doordat de instructie erg duidelijk wordt uitgelegd, is het voor beginnende spelers makkelijk om gewend te raken met alle stappen die het spel met zich meebrengt. De extra rollen zijn ook leuk bedacht, al kan dit snel ongebalanceerd zijn als je niet exact de instructies opvolgt.

Het klassieke Weerwolven-spel is zo bekend dat er genoeg varianten van bestaan met elk hun eigen regels. White Goblin Games heeft het klassieke spel in een ander jasje gestoken met eigen regels, wat een goede reden is om te kijken hoe deze versie van Weerwolven speelt. Lees hier onze review over het mensen-verslindende spel. We konden helaas vanwege de huidige situatie in de wereld het spel niet uittesten met grote groepen, dus daar is onze ervaring niet op gebaseerd, al spelen de gemiddelde Weerwolven-spellen dan wel beter of leuker.

Weerwolven

Voor wie niet bekend is met het party-spel, hier een korte samenvatting; Weerwolven is een geheime rollenspel, waarbij spelers een rol krijgen die ze niet mogen verklappen aan elkaar. In dit spel zijn de spelers verdeeld over twee partijen, namelijk de weerwolven en het gewone volk. De weerwolven willen de overige mensen verslinden en het volk wil de weerwolven ontmaskeren en doden. Dit gebeurt middels nachten en dagen, waarbij in de nacht er vreemde dingen gebeuren in het dorp zoals de weerwolven die een slachtoffer uitzoeken, een helderziende die een rol mag bekijken van een andere speler, een heks die eenmalig iemand kan redden en een ander kan doden, en meer.

Deze editie van Weerwolven is een variant van White Goblin Games die gebaseerd is op dit populaire spel, met een iets andere set regels. Het spel lijkt enorm op de bestaande weerwolven-spellen, maar voegt hier een eigen spin aan toe. Zo zijn er enkele rollen toegevoegd die meer variatie brengen naar het spel en is de volgorde van de nacht iets praktischer ingedeeld zodat beginners en onbekenden van deze spellen dit makkelijker en sneller kunnen oppakken. Bij de oudere versies moet de spelleider ontzettend goed opletten en leert ook gaande het spel, maar bij deze editie van Weerwolven wordt geacht dat deze een lijstje bijhoudt en van te voren al weet wie iedereen is.

Weerwolven

Vergeleken met bestaande Weerwolven-spellen zijn er nieuwe rollen zoals Roodkapje, die niet kan sterven zolang de Jager leeft, en de Genezer die elke nacht iemand anders beschermt tegen gevaar. Deze werken vooral goed in een grote groep, maar zijn ook te gebruiken in een kleiner groepje. Het nadeel van deze kaarten is dat de weerwolven snel in het nauw gedreven kunnen worden als dit slecht gebalanceerd is, al geeft de instructie wel indicaties hoe je het beste een verdeling kan maken om dit te voorkomen, dus met enige oplettendheid kan dit voorkomen worden.

De kaarten zijn mooi groot en de tekenstijl past bij de sfeer van het spel. De nieuwe rollen voegen wel andere diepgang toe en deze concepten zou je makkelijk in andere Weerwolven-spellen kunnen plakken. Het is leuk dat er nieuwe rollen en iets andere regels zijn, maar voor mensen die al bekend zijn met een hoop andere spellen met weerwolven voegt het niet bijster veel toe. Zodoende is deze editie niet erg uitnodigend voor bekenden met het concept, maar vooral gericht op nieuwkomers. Hierdoor kan het spel zeer interessant zijn of juist niet, afhankelijk bij welke groep je hoort.

Wij zijn al zo bekend met dit soort spellen dat deze versie van Weerwolven enigszins aanvoelt als mosterd na de maaltijd, gezien die spellen al enige tijd op de markt zijn. De nieuwe rollen en iets andere regels zijn wel interessant, waardoor we deze zeker zullen meenemen in volgende potjes. Al zijn deze toevoegingen voor ons van kleine invloed dat we dit spel niet vaak mee zullen nemen. Ben je zelf goed bekend met het spel, dan is deze editie niet heel interessant om erbij te halen. Dit spel is wel absoluut interessant voor mensen die nog nooit een potje Weerwolven hebben gedaan of zelf graag een versie willen aanschaffen, gezien de simpele instap, het gemak van de grote kaarten en de mate waarop het spel wordt uitgelegd.