Tell Me Why: Chapter 2
Britt Luttik
Britt Luttik

Tell Me Why: Chapter 2 is nog sterker dan zijn voorganger doordat het verhaal steeds meer spanning opbouwt en de hoofdpersonen steeds meer botsen. Hoewel de gameplay niet veel veranderd is en de nadruk nog steeds op het verhaal ligt, is deze aflevering toch dubbel en dwars de moeite waard.

In de review van Tell Me Why: Chapter 1 werden we geïntroduceerd aan de game, de personages en het verhaal. De eerste aflevering eindigde met een bijzondere cliffhanger die de speler doet afvragen wat er werkelijk gebeurd is op die ene nacht en wiens verhaal de juiste versie is. In de tweede episode hopen we dan ook meer antwoorden te krijgen in de zoektocht van Alyson en Tyler. Je leest er meer over in deze review.

Om het geheugen even kort op te frissen: in Chapter 1 maakten we kennis met broer en zus Tyler en Alyson. Tien jaar geleden stierf hun moeder doordat ze Tyler bedreigde met een wapen en hij haar uit verdediging neerstak. Nu probeert de tweeling het huis te verkopen maar er ook achter te komen waarom deze gebeurtenissen plaatsvonden. De eerste episode eindigde met een flashback waarin we zagen dat Tyler werd bedreigd door moeder Mary-Ann, maar dat Alyson hem kwam redden en diegene was die haar moeder neerstak. De vraag is dan ook of Tyler inderdaad onschuldig is of dat hun herinneringen vertroebeld zijn. De game introduceerde ons al eerder aan fragmenten waar we flashbacks van de tweelingen zien, maar de versie van Tyler iets verschilt met die van Alyson. Het is aan de speler om te kiezen welke herinnering waar is, hoewel er geen hints worden gegeven. In de tweede aflevering duiken Tyler en Alyson in de geschiedenis van het dorpje Delos Crossing en haar bewoners. Het blijkt dat bijna iedereen wel iets weet of op een manier betrokken was bij de noodlottige nacht, maar niemand durft te praten.

Tell Me Why: Chapter 2

Het is geen gemakkelijk verhaal en doordat de tweeling zelf alles moet uitzoeken, lijken er steeds meer vragen bij te komen. In deze aflevering zijn we dan ook voornamelijk bezig met onderzoek doen naar het verleden en dorpelingen. Daardoor komen we op verschillende nieuwe locaties zoals de archieven op het politiebureau, maar ook de begraafplaats. Dit is wellicht een van de mooiste fragmenten die de game weet te tonen. De combinatie van de prachtige natuur, gevoelige momenten die worden gedeeld en de muziek maakt het tot een geheel waar het moeilijk is om tranen binnen te houden. Het is duidelijk dat Tell Me Why zijn kracht haalt uit het verhaal en de personages, waardoor minder focus ligt op de gameplay.

De gameplay is daardoor niet zo spannend en we zien ook weinig verandering in deze episode. De meest interessante elementen zijn de keuzes die gemaakt moeten worden en de zoektocht naar documenten uit het verleden. Gelukkig duurt dit niet heel lang, want Tell Me Why: Chapter 2 heeft net zoals zijn voorganger een speeltijd van 2-3 uur. Tijdens de episode loopt de spanning ook steeds meer op, doordat de tweeling steeds meer begint te botsen met elkaar. Dit eindigt uiteindelijk tot een hoogtepunt waar een flinke ruzie uitbreekt en we moeten wachten tot episode 3 voor het vervolg.

Tell Me Why: Chapter 2

Tell Me Why: Chapter 2 haalt net zoals de eerste aflevering veel kracht uit het verhaal. Echter blinkt hier de aflevering uit door een alsmaar oplopende spanning en nieuwe plottwisten. Daarnaast weet ontwikkelaar Dontnod Entertainment heel goed moeilijke onderwerpen in games te vertalen en hoe verschillende mensen hierop reageren.