Doorgaan naar artikel
Tell Me Why: Chapter 1
Britt Luttik
Britt Luttik
Algemeen manager
Profiel

Conclusie

Tell Me Why: Chapter 1 is de eerste episode uit de game die als de spirituele opvolger beschouwd kan worden van de Life is Strange-serie. Het verhaal is niet gemakkelijk, maar wel ontzettend bijzonder en laat veel indruk achter.

Deze zomer werd tijdens de Xbox Games Showcase de trailer getoond van Tell Me Why. De nieuwste game van ontwikkelaar Dontnod leek in de video ontzettend veel op de Life is Strange-games en trok daardoor meteen onze aandacht. Niet heel gek aangezien deze games bekendstaan om hun sterke verhalen en personages. Inmiddels is Tell Me Why: Chapter 1 al een tijdje te spelen en wij gingen met het avontuur aan de slag.

In 2015 bracht Square Enix samen met Dontnod Entertainment Life is Strange uit. De ontwikkelaar en uitgever bereikten daarmee een belangrijke vooruitgang in de gamingwereld, namelijk dat verhaalgedreven games wel degelijk interessant kunnen zijn. Net zoals deze serie legt Tell Me Why een nadruk op het verhaal en de ontwikkeling van de personages. We ontmoeten Tyler en Alyson, broer en zus die na ruim 10 jaar herenigd worden met elkaar, na een traumatische gebeurtenis waarbij hun moeder omkwam. We komen al snel achter dat de moeder Tyler dreigde te vermoorden en Tyler haar uit zelfverdediging neerstak. De introductie roept een hoop vragen op over wat er werkelijk gebeurd is. Waarom wilde moeder Mary-Ann haar kinderen ombrengen? Wat is er nog meer gebeurd die nacht? Het is aan Tyler en Alyson om de waarheid te ontrafelen.

Tell Me Why: Chapter 1

Wie bekend is met de gameplay van Life is Strange, zal dit herkennen in Tell Me Why. Ook hier zijn we voornamelijk bezig met het verkennen van de omgeving, het oplossen van puzzels en gesprekken voeren met andere inwoners. Een van de unieke mechanieken in Tell Me Why is dat Tyler en Alyson een bijzondere kracht bezitten waarmee ze met elkaar kunnen communiceren in hun hoofd. Daarnaast kunnen ze samen naar elkaars herinneringen kijken, die tijdens de game verschijnen. Deze herinneringen hebben allemaal te maken met wat er uiteindelijk die noodlottige nacht is gebeurd, maar sommige gebeurtenissen worden net iets verschillend herinnerd. Dat zorgt ervoor dat je als speler soms moet kiezen wiens herinnering de echte was. Er is geen aanwijzing voor een goede of slechte keuze, maar wel heeft het gevolgen voor het verloop van het verhaal.

Op gebied van gameplay zit er niet zoveel actie in als de gemiddelde game, maar daarvoor compenseert het ijzersterke verhaal. Tell Me Why vertelt een verhaal met veel verdriet, onbegrip en vragen. Dontnod snijdt maatschappelijk lastige onderwerpen in de game aan waaronder moord, LGBTQ+ en volwassen worden. Dit is niet nieuw, in Life is Strange deinsde de ontwikkelaar hiervoor ook niet terug, maar doet daarmee wel een grote stap vooruit in de gamingwereld. De game heeft daardoor een wat zwaardere toon, maar er zitten ook goede momenten tussen zoals de kinderverhalen die Mary-Ann schreef. Deze blijken later toch een heel belangrijke rol te hebben in het verhaal.

Tell Me Why: Chapter 1 introduceert meteen een verhaal met een duistere zijde, maar ook vooral veel vragen. Dat wekt vooral nieuwsgierigheid op waardoor je direct in het verhaal wordt meegenomen. Hoewel er niet veel actie in de gameplay zit, kan dit toch dankzij de gebeurtenissen wel zo worden ervaren. Daardoor blijf je als speler constant geïnteresseerd in wat er vervolgens gaat gebeuren. Als je interesse hebt in games met een goed verhaal, moeilijke onderwerpen of fan bent van Life is Strange, is dit zeker een aanrader.