Doorgaan naar artikel
HP Reverb VR-headset en HP VR Backpack
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Conclusie

Het is lastig een goede score te geven aan de HP Reverb, mede doordat de beoordeling enorm afhangt voor welk doeleinde je de VR-headset gaat gebruiken. Vandaar dat we de VR-bril een gemiddelde score geven. Voor simpele, rustige en zakelijke doeleinden is het een fijn apparaat van licht gewicht, een solide controller, snel functioneel en makkelijk inzetbaar. Mits je van te voren enkele zaken instelt. Voor intense belevingen zoals actieve games of schietspellen, is de headset te beperkt door allerlei tekortkomingen en zijn de controllers te lomp voor precieze en verfijnde bewegingen. Er zijn betere alternatieven op de markt beschikbaar.

Wij mochten de afgelopen tijd ons vermaken met de HP Reverb VR-bril, waarvan in oktober het tweede model van verschijnt, de HP Reverb G2. De feedback die wij hebben in deze review zijn mogelijk al meegenomen voor deze nieuwe headset. Om de ervaring compleet te maken, kregen we ook een HP VR Backpack te leen om de ervaringen zo draadloos mogelijk te maken. Lees hier onze ervaring met de HP Reverb en de VR-rugzak.

De HP Reverb bestaat inmiddels alweer een jaartje en past zo in het straatje van de Oculus Rift, de HTC Vive, de Valve Index en meer. Het eerste verschil met deze bekende VR-brillen, is dat de HP Reverb gebruik maakt van Windows Mixed Reality. Een op zichzelf staand systeem, net als Oculus en SteamVR. Het tweede, en grootste verschil, is dat de Reverb gebruikmaakt van inside-out-trackers. Dat wil zeggen dat er camera’s op de headset zitten die de bewegingen van jou en de controllers volgen om te bepalen welke bewegingen er gebeuren. Bij de gemiddelde VR-bril heb je daar sensoren voor nodig, waardoor je een ruimte van te voren helemaal moet klaarzetten. Met de HP Reverb kun je dus feitelijk overal spelen waar je wilt, net zoals we kennen van de Oculus Rift S en Quest.

HP Reverb

Bij de headset zitten twee controllers die wat groter zijn dan de gemiddelde VR-controller, waardoor deze in bepaalde ervaringen best onhandig kunnen zijn. De lompheid van de ringen, de positie daarvan en de grootte van de controller zelf zorgen ervoor dat precieze bewegingen niet ideaal kunnen plaatsvinden, aangezien je deze tegen elkaar stoot. In de ervaringen die wij deden, moesten wij soms iets van de ene hand naar de andere hand overdragen en hierbij kwamen onze controllers regelmatig tegen elkaar aan. Alleen storend als je veel ervaringen doet waarbij je dit moet doen, maar geen probleem als je dit niet veel tegenkomt. Wat ook opvalt is dat er, naast een touchpad, een stick en een menuknop, verder geen andere knoppen, zoals een X- of A-knop, op zitten, zoals je dat wel bij de Oculus- of Index-controllers ziet. Hierdoor zou je bepaalde ervaringen lastiger kunnen beleven.

Het voordeel van de inside-out-tracking, is dat we geen sensoren hoefden neer te zetten in de gebieden waar we deze headset en rugzak hebben getest. Daar zat echter wel een nadeel aan, want het is overduidelijk dat het volgen van de besturing niet altijd even soepel gaat. Binnen het veld van de headset werkt het perfect en worden de bewegingen één-op-één getoond. Zodra handelingen dichtbij de headset of buiten het gezichtsveld van de bril, bijvoorbeeld boven je hoofd of achter je rug, gebeuren, blijven de controllers hangen en worden deze inaccuraat getoond.

Zo probeerden we een wapen dicht bij ons oog te houden, maar bewoog deze niet zoals wij onze hand bewogen. Ook probeerden we een pijl-en-boog te gebruiken, maar zodra de hand die de boog met daarin een pijl spande achter onze headset kwam, reageerde deze niet meer op input. Bij de Oculus Quest proberen de controllers dit nog enigszins te voorspellen op basis van een gyroscoop, maar het lijkt erop dat bij de HP Reverb dit niet gebeurd, aangezien we onze controllers fysiek moesten aankijken wilden deze weer bewegen. Persoonlijk vonden we het ook storend dat de triggers van de controllers een klik-geluid maakten in VR. We konden niet zo snel vinden om dit uit te schakelen.

Het rugzak-gedeelte krijgen we ook niet helemaal werkende, aangezien je niet in Windows Mixed Reality de headset kunt gebruiken om nieuwe randen in te stellen. Iets dat met Oculus of SteamVR wel kan. Je zult dus het scherm, toetsenbord en muis meenemen naar waar je wilt spelen, het daar instellen en daarna kun je pas de computer op je rug zetten. In onze beleving ietwat onhandig voor een apparaat wat draadloos gebruik aanmoedigt. Maar goed, daarna werkt het wel naar behoren.

De beeldschermen in de headset hebben een resolutie van 2K (2160 x 2160) per oog, wat beter is dan bijvoorbeeld de Valve Index, met een gezichtsveld van 114 graden. Grafisch ziet het er prachtig uit, maar in het gebruik merken we op dat de vorm van de schermen zodanig vierkant is, dat het ons in de ooghoeken opviel bij het rondkijken. Als je de focus vervolgens op deze randen zet, lijken ze afwezig. Dit optische bedrog kan afleidend zijn tijdens intense ervaringen, maar bij rustige momenten viel het ons niet erg op. Qua gewicht voel je de headset nauwelijks zitten, dus voor langere sessies is dat wel ideaal. De draad van de bril is dan weer wat robuuster, waardoor je deze bij flinke acties voelt bewegen, iets wat je enigszins uit de belevingswereld haalt.

Doordat er enkele problemen kunnen ontstaan bij het gebruik bij intensieve ervaringen, is de HP Reverb, met een adviesprijs van €649, niet volledig geschikt voor alle doeleinden. Voor de simpelere belevingen zoals voor het bedrijfsleven, rondleidingen of andere ervaringen is de headset wel ideaal, aangezien je geen sensoren nodig hebt, mits je van te voren de randen instelt. Door het lichte gewicht en het gebruiksgemak is het voor die doeleinden een mooi apparaat. Wil je juist graag intensieve werelden beleven zoals schietspellen of actievolle ervaringen, dan is de headset toch beperkt door verschillende problemen en zijn er genoeg betere alternatieven. Afhankelijk van het doel dus een mooi en handig apparaat of een lichtelijk onhandig ding. Hopelijk zijn deze punten wel verbetert in de HP Reverb G2, die later dit jaar verschijnt. Volgens HP zijn er meer camera’s en zijn deze verbeterd, zijn er nieuwe controllers en komen er betere lenzen in de headset, dit na alle feedback op de eerste versie.