Nightmare: Horror Adventure

Nightmare: Horror Adventure is een enorm spannend en verhaal-gedreven avontuur, waarbij de personages tot leven komen en het verhaal van de familie Crafton steeds duidelijker en tragischer wordt. Doordat er allerlei evenementen plaatsvinden, die door middel van de online app onverwachts gebeuren, blijft de spanning er goed in. Perfectionisten zullen misschien redelijk wat informatie missen door de korte tijd die men heeft en stukken die overgeslagen worden, maar met missende informatie kun je alsnog een heel eind komen. Van begin tot eind een bloedstollende ervaring.

Nightmare: Horror Adventure is een verhaal-gedreven horror-avontuur wat je met vier of vijf spelers kunt doen. In dit bordspel ontdek je de geschiedenis van de familie Crafton, die vijftien jaar geleden is opgeschrikt door een afschuwelijke brand waarbij al jullie ouders zijn omgekomen. Exact vijftien jaar na dit ongeval ontvangen jullie allemaal een vreemde brief waarin staat dat het geen ongeluk is geweest en worden jullie uitgenodigd dit mysterie te ontrafelen, als je dit overleeft. Lees hier of wij het einde van dit enge verhaal levend hebben kunnen bereiken.

Nightmare: Horror Adventure

In het bordspel ga je met vier of vijf spelers een angstaanjagend verhaal tegemoet in twee uurtjes. Het spel maakt gebruik van locatiekaarten, gebeurtenissen, herinneringen, personage-kaarten en een online-tool die jouw acties bijhoudt en evenementen afspeelt. Iedere speler kiest een personage (bij vier spelers krijgt één speler twee rollen), moet deze inlezen en probeert zich zo goed mogelijk in te leven in de rol met aanvullende geheime informatie. Afhankelijk van de groep waarmee je dit speelt kan dit de spelbeleving enorm leuk maken of wat vlak, maar onze spelers gingen helemaal in op hun rol, waardoor het een spectaculair avontuur werd.

Het doel in Nightmare: Horror Adventure is om collectief te achterhalen wie de dader is of daders zijn van de afschuwelijke moord op jullie ouders vijftien jaar geleden. Dat doe je door het landhuis van jullie ouders te ontdekken en te overleggen wat jullie volgende actie gaat worden. De spelers bewegen zich gezamenlijk voort waarbij je op een locatiekaart onderdelen onderzoekt en deuren opent. Zo vind je misschien nuttige aanwijzingen, ervaren spelers onderdrukte herinneringen of leren ze iets meer over het voorval. Je probeert namelijk een profiel te schetsen van de dader, het motief en wat er precies is gebeurd. Als spelers een actie doen, moeten ze in de online-tool aangeven dat er een actie gebruikt wordt.

Er zijn namelijk voor het hele spel slechts een beperkt aantal acties, al weet je van te voren niet hoeveel dit er zijn. Het heeft dus geen nut om alle hoeken van elke kamer te ontdekken, want dat zal je noodlottig worden nog voor je de waarheid hebt ontdekt. Achteraf vonden wij dit jammer, aangezien we het liefst alles hadden willen weten en het gevoel hadden dat er bepaalde kern-informatie miste. Ondanks dat we wel uit hadden gevogeld wat er precies gebeurd was vijftien jaar geleden, hadden we in ons verhaal nog redelijk wat gaten tussen bepaalde gebeurtenissen. Dat was jammer om achteraf via het eindverhaal dit te weten te komen.

Nightmare: Horror Adventure

Gedurende het spel leer je meer over de eventuele dader(s), de gebeurtenissen van vroeger en kom je meer te weten over de geschiedenis van de familie. De herinneringen van personages en de aanwijzingen die je verkrijgt zorgen voor een spannend onderzoek. Zeker omdat je vroeg in het spel al merkt dat jullie daar niet veilig zijn. Op bepaalde momenten tijdens Nightmare: Horror Adventure krijg je allerlei instructies van de online-tool, waarbij elke speler gedurende het spel een of meerdere keren opgeroepen wordt om een handeling te verrichten, terwijl de overige spelers een masker voor krijgen. Door deze spannende en onverwachte acties bleef de spanning immens hoog gedurende het spel tot en met het einde.

Nightmare: Horror Adventure is een geweldige ervaring om met een vriendengroep te doen, zeker als zij zich inleven in de rollen. Het doorzoeken van het landhuis kan soms wat frustrerend zijn als vrijwel overduidelijke aanwijzingen nutteloos blijken te zijn, aangezien je slechts een beperkte hoeveelheid acties hebt. Toch geeft het voldoening als de kennis die je verkrijgt als puzzelstukjes in elkaar vallen en je steeds meer leert over de noodlottige gebeurtenis van al die tijd geleden. In het slot van dit alles komt de spanning tot een climax en steeg onze bloeddruk flink omhoog. Zonder te veel weg te geven: het leren over het geheim van de familie Crafton, de vreemde dingen die gebeuren tijdens jullie zoektocht en het bloedstollende moment dat je moet besluiten wie de afschuwelijke daad van vroeger op zijn geweten had, zorgen ervoor dat dit een aanrader is voor iedereen die wel houdt van een beetje spanning.