Wingspan

Wingspan is een geweldig bordspel en digitaal komt dat ook tot zijn recht. Doordat de kaarten geanimeerd zijn en de vogelgeluiden hoorbaar zijn bij het selecteren van een vogel, waan je je in een natuurgebied. Het is vooral in het begin redelijk overrompelend, zeker als nog onduidelijk is wat precies het doel van het spel is of hoe dingen werken, maar eenmaal hier doorheen geprikt, kun je dit mooie bordspel nu ook makkelijk spelen online of op de bank, ook al heeft het niet de charme die de fysieke onderdelen met zich meebrengen.

Wingspan is een zeer populair bordspel, waardoor er eerder dit jaar werd bekendgemaakt dat er ook een digitale editie aankwam. Inmiddels is deze verschenen en konden wij ermee aan de slag. Hier lees je of het spel over vogels nog net zo leuk speelt op een computer als in het echt.

Wingspan

Bij het opstarten van de game kun je de tutorial volgen. Daarin word je stap voor stap meegenomen in het hoe het spel werkt. Wij hebben anderen het bordspel wel zien spelen, maar zelf nooit gespeeld, waardoor dit een mooie kans was er beter bekend mee te worden. Wingspan draait om allerlei soorten vogels die je kunt plaatsen in verschillende habitats zoals bossen, watergebieden of graslanden, met elk hun eigen nut. Om een vogel aan te trekken (spelen uit je hand), moet je aan een aantal voorwaarden voldoen, denk daarbij aan het juiste voer, het juiste gebied en of je voldoende eieren hebt.

Daarbij heeft elke vogel een speciale kracht die op bepaalde momenten geactiveerd kunnen worden. Zo kun je proberen de meeste punten te verzamelen door deze krachten goed in te zetten, terwijl je ook probeert te voldoen aan de eisen voor bonuspunten aan het eind van elke ronde. Sommige vogels verzamelen voer voor je, anderen jagen op andere vogels. Er zijn dus allerlei zaken waardoor je aan het einde van het spel meer punten zou kunnen verdienen.

Elk van de drie habitats hebben hun eigen acties. Bij de bossen kun je nieuw voer verkrijgen, bij de graslanden kun je eieren plaatsen en bij de watergebieden kun je nieuwe vogels verzamelen. Voor elke vogel die je hebt geplaatst in een habitat, kun je meer verkrijgen met de actie, waardoor dit een investering is. Vervolgens worden de krachten van alle vogels in dat gebied op volgorde geactiveerd. Zo kun je mooie combinaties inzetten waardoor je bijvoorbeeld veel voer kunt verzamelen, extra eieren mag plaatsen of andere bijzonderheden.

Wingspan

Waar het bordspel prachtig vormgegeven is met gedetailleerde afbeeldingen van alle vogels, komt dit op de computer nog beter uit de verf. Doordat de afbeeldingen van de vogels bewegen en ze het bijpassende geluid maken zodra een kaart geselecteerd wordt, voelt deze digitale versie van Wingspan alsof je zelf rondloopt in de natuur. Naast de beleving tijdens het spelen, kun je buiten potjes ook de verschillende kaarten van dichtbij bekijken en meer interessante feitjes over de vogels te weten komen, zoals waar die soort voorkomt in de wereld Ondanks dat je dus geen fysiek vogelhuisje voor dobbelstenen of eitjes hebt, is de ervaring op een andere manier net zo speciaal en misschien wel mooier voor natuurliefhebbers.

Deze digitale versie van Wingspan is een genot voor het oor en oog doordat de kaarten geanimeerd zijn en je het geluid van de vogels hoort, wat bijdraagt aan de ervaring. Weliswaar is het minder gezellig om niet bij elkaar aan tafel te zitten en heeft het niet de charme van fysieke onderdelen, maar doordat een hoop geautomatiseerd is maakt dit het spelproces wel makkelijker. Omdat het een relatief complex spel is voor de gemiddelde bordspel-speler, kost het even wat tijd om uit te vogelen wat goede acties zouden zijn, maar dat is niet uniek voor dit spel. Digitaal kun je alles nalopen en heb je de extra bonus om online tegen mensen te kunnen spelen, de kaarten van dichtbij te bekijken en meer. Zodoende is Wingspan een prima aankoop voor de liefhebber van dit bordspel, helemaal als je nog geen fysiek exemplaar had.

Voor deze review is Wingspan gespeeld op de pc, maar de game is ook verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.