Vader Immortal

Vader Immortal is een enorm toffe VR-ervaring die het niet moet hebben van gameplay, maar van de sfeer en het verhaal.

Al sinds de komst van virtual reality is het een droom van velen om met een lightsaber aan de gang te gaan in het Star Wars-universum. Helaas is er op misschien Beat Saber na nog niemand echt in geslaagd om het concept succesvol te implementeren. Er kwam echter nieuwe hoop toen ILMxLAB Vader Immortal aankondigde. De game die draait rondom Darth Vader, verscheen vorig jaar al voor de Oculus-headsets en is nu ook beschikbaar voor PSVR. Is dit de Star Wars-game in virtual reality waar we al die tijd op hebben zitten wachten?

Je kruipt in de huid van een smokkelaar wiens schip wordt onderschept door de Star Destroyer van Darth Vader. De onderschepping blijkt niet toevallig, want jij blijkt een afstammeling te zijn van Lady Corvax, waardoor jij een mysterieus artefact kunt hanteren dat de doden weer tot leven zou kunnen brengen. Onder de gedwongen leiding van de Sith Lord daal je af naar de krochten van Mustafar, op zoek naar dit mysterieuze object.

Wie verwacht een actiespektakel voorgeschoteld te krijgen in de geest van Jedi: Fallen Order komt bedrogen uit. De drie afleveringen van Vader Immortal laten zich het best beschrijven als een interactieve film, waarin je langs een vast, maar wel behoorlijk tof, pad wordt geleid.

Een van de beste dingen aan Vader Immortal is zonder twijfel de sfeer. Het voelt allemaal enorm duister en sinister aan, iets dat natuurlijk goed bij de Sith past en het occulte doel van Lord Vader. Alles ademt echt Star Wars, dus zeker als fan is het gewoon enorm vet om zo’n verhaal door je eigen ogen mee te maken. Het verhaal is ook van een uitstekend niveau. Wel is het wat aan de korte kant met drie episodes van ongeveer 45 minuten. Aan de andere kant voelde dat voor ons meer dan lang genoeg.

De gameplay-elementen tussendoor variëren een beetje tussen sloten hacken, klauteren en vechten, waarbij niets baanbrekends gedaan wordt. Zeker het zwaardvechten voelt wat teleurstellend, omdat het eigenlijk niet meer is dan verdedigen en counteren wat nergens echt dynamisch wordt. De vraag is of er met de huidige vr-sets ooit overtuigende lichtzwaard-gevechten neer kunnen worden gezet.

Iets dat enorm de immersie breekt zijn de handen van je personage. De hele wereld voelt echt goed en fraai afgewerkt, maar de handen van je personage lijken een compleet eigen leven te leiden en zijn zo spastisch als het maar kan. Ze vliegen alle kanten op in allerlei houdingen en volgen eigenlijk nergens de houding van je eigen handen. Heel vreemd en het haalt je echt uit de beleving.

Een andere rare keuze is dat je de drie episodes los van elkaar moet downloaden en starten. Ben je door een aflevering heen, moet je die afsluiten en vanuit het hoofdmenu van je console de volgende starten. Geen dealbreaker natuurlijk, maar we vragen ons wel sterk af waarom deze keuze in vredesnaam is gemaakt.

Alles bij elkaar is Vader Immortal vooral een erg toffe VR-ervaring en niet zo zeer een game. De Star Wars-sfeer is geweldig en ook het verhaal haalt een hoog niveau. Sowieso is het natuurlijk enorm tof om ongeveer 2,5 uur met Darth Vader op te trekken. Zolang je niet naar je handen kijkt is het een van de vetste ervaringen op de PSVR, zeker als je van Star Wars houdt.

Wij speelden Vader Immortal op de PSVR, de game is daarnaast verkrijgbaar voor Oculus-headsets.