Enola Holmes
Jaime Andreas
Jaime Andreas

Enola Holmes past perfect bij de huidige tijd waarin vrouwen veel meer vrijheden hebben.

Enola Holmes en haar moeder hebben een diepe band. Wanneer haar moeder verdwijnt, wil Enola haar maar al te graag terugvinden. Ze gaat er vanuit dat haar beroemde broer Sherlock Holmes (Henry Cavill) kan helpen. Wanneer hij echter geen helpende hand biedt, gaat ze er zelf op uit om haar moeder te vinden. Hierdoor raakt ze verzeild in een groot spannend avontuur.

Het vinden van haar moeder is niet zo makkelijk als ze denkt en het lijkt erop alsof haar moeder helemaal niet gevonden wil worden. Enola mist haar moeder ontzettend en vraagt zich constant af waarom ze haar verlaten heeft. Toch geeft ze niet op en raakt tijdens haar zoektocht verwikkeld in een gevaarlijk mysterie rondom een jonge heer. Helaas werkt haar andere broer, Mycroft Holmes (Sam Claflin), haar zoektocht flink tegen door zijn wens haar naar een kostschool te sturen. Hij vindt dat ze moet veranderen in een nette gemanierde dame.

Dit is allemaal een geheid recept voor een vermakelijke en originele versie van het oude verhaal van Sherlock Holmes. De film speelt zich af in een oud Londen waarin vrouwen nog weinig rechten hebben. Een meisje als Enola hoort helemaal niet zoveel vrijheden te hebben. Toch laat Enola constant zien hoe slim ze is en vaak zelfs slimmer dan de meeste mannen. Enola Holmes past perfect bij de huidige tijd waarin vrouwen veel meer vrijheden hebben.

Millie Bobby Brown (Stranger Things) speelt de slimme Enola die zeker niet op haar mondje is gevallen. Dit zorgt voor vele hilarische momenten. Haar geestige en gevatte karakter maakt interacties met andere personages zeer interessant en vermakelijk om naar te kijken. De actrice weet een leuke enthousiaste meid neer te zetten. Je gunt het haar echt om successen te behalen. Leuke momenten zijn wanneer Enola de vierde muur doorbreekt en in de camera praat. Ze zoekt de connectie op met de kijker. Het geeft een beetje een Dora-gevoel, maar bij een speelse film als Enola Holmes, past dit element wel heel goed.

Van Sherlock Holmes krijg je in deze film helaas vrij weinig te zien. Tijdens Enola’s jeugd waren Sherlock (en Mycroft) nogal afwezig en daarom hebben ze geen hechte band met elkaar. De film laat wel leuk zien hoe Sherlock langzamerhand meer bewondering en respect voor zijn kleine zusje krijgt. Dat Sherlock en Mycroft zo op de achtergrond blijven, creëert meer potentie voor een vervolg op de film.

Enola Holmes is erg vermakelijk, maar hier en daar een beetje voorspelbaar. Er is een groot mysterie rond haar moeder gaande en ook het plot met de jonge hier is leuk om naar te kijken, toch heb je als kijker sneller door wat er aan de hand is en weet je ook al snel hoe personages gaan reageren op elkaar.

De humor is soms een beetje flauw en door-en-door Brits, maar dat zorgt er ook voor dat Enola Holmes echt als een Sherlock Holmes-verhaal voelt. Je gelooft echt dat zij de zus is van Sherlock en dat maakt dit een leuke remake om naar te kijken.

Al met al is deze film een aanrader voor iedereen die behoefte heeft om te kijken naar een vermakelijk en makkelijk verhaal. Enola Holmes is toegankelijk, heeft een leuk plot en zeer geestige personages.