Doorgaan naar artikel
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Conclusie

Solasta: Crown of the Magister is momenteel nog wat in ruwe toestand, maar zeker niet onspeelbaar. De animaties zijn wat houterig of soms zelfs afwezig, maar in de kern is het een uitdagend en spannend avontuur wat vergelijkbaar is met tabletop-avonturen. Houd de game in de gaten als je houdt van dit soort spellen, want het belooft best tof te kunnen worden.

Solasta: Crown of the Magister is een digitale tabletop-RPG, waarbij je vier onwaarschijnlijke helden volgt bij hun avontuur. Het speelt zoals je van een normale tabletop-RPG kan verwachten; met dobbelstenen, initiatief, vaardigheden en allerlei andere beïnvloedbare statistieken. Lees hier of dit net zo goed uit de verf komt in deze preview. De game is vanaf vandaag in Early Access gegaan, maar wij mochten het spel al proberen.

Solasta: Crown of the Magister

De vier onwaarschijnlijke helden ontmoeten elkaar in een bar en vertellen over vorige ervaringen. Tijdens de sterke verhalen over deze avonturen van jouw personages leer je de besturing kennen van het spel en hoe enkele onderdelen werken, zoals sluipen, aanvallen of ontwijken. Daarna wordt je op pad gestuurd om het rijk te helpen. Daarvoor beweeg je van locatie naar locatie, waar je tussendoor ook gevechten kunt tegenkomen.

In gevechten kun je allerlei vaardigheden gebruiken om goed en levend uit deze confrontatie te komen. Dat kan door flink te verdedigen, juist aan te vallen of een scala aan speciale vaardigheden in te zetten, afhankelijk van het personage. Denk aan magische spreuken, extra harde aanvallen of juist het beïnvloeden van de omgeving in jouw voordeel. Het heeft alles wat je kan verwachten van een traditionele tabletop-game in een interessant en uitdagend verhaal. Naarmate je levels omhoog gaat, kun je ook meer vaardigheden vrijspelen. Elke vaardigheid vereist een bepaalde kracht van jouw personage zoals bijvoorbeeld de concentratie of een gezamenlijke poel van punten waar meerdere avonturiers gebruik van kunnen maken.

Solasta: Crown of the Magister

Momenteel zijn de laadtijden van Solasta: Crown of the Magister best lang, zeker als je in een benarde positie zit die erg afhankelijk is van geluk en je deze misschien vaker over zult moeten doen. Je kunt namelijk een beetje vals spelen door vaak op te slaan, zodat je lastige worpen met dobbelstenen opnieuw kunt proberen als de resultaten tegenvallen.

Grafisch is de game nog niet heel mooi om naar te kijken. Alles lijkt nog hoekig, niet helemaal juist afgestemd of mist nog de nodige poetsbeurt. Ook zijn veel animaties nog heel houterig of zijn deze zelfs nog niet eens toegevoegd aan de game, waardoor een springende wolf momenteel niks anders is dan een omhoog zwevende stilstaande wolf.

Als de ontwikkelaar dit soort irritaties of afwezigheden weet op te poetsen gedurende de Early Access-tijd, kan Solasta: Crown of the Magister best nog een hele toffe tabletop-RPG worden, met het voordeel dat een hoop van de dobbelsteenworpen, uitrekenen van statistieken en dergelijke voor je geregeld wordt door de computer. Weliswaar niet dezelfde magie als fysiek gooien met dobbelstenen, maar de bewegende animaties maken weer een hoop goed. Als je een liefhebber bent van dit soort spellen, moet je Solasta: Crown of the Magister zeker in de gaten houden.