The Trial of the Chicago 7
Jaime Andreas
Jaime Andreas

Het onrecht is zo hevig dat je knarsetandend naar het scherm zit te kijken en je constant afvraagt hoe dit in hemelsnaam mogelijk is.

In The Trial of the Chicago 7 krijgt een groep van zeven mannen een uitgebreide rechtszaak. Volgens de aanklager zijn ze rellen begonnen tijdens een protest tegen de Vietnam-oorlog. Het is alleen nooit hun bedoeling geweest het protest gewelddadig te maken. Helaas is de rechtszaak politiek geladen en heeft de groep alle schijn tegen zich. Wat volgt zijn maandenlange zittingen waarbij frustraties, woede en wanhoop hoog oplopen bij alle zeven mannen.

The Trial of the Chicago 7 is gebaseerd op het echte verhaal van de Chicago Seven. De rechtszaak tegen de zeven mannen is een politieke beslissing van president Nixons nieuwe regering. Het is hun manier om hippies, vredesactivisten en de Black Power-beweging de kop in te drukken. In de film komt al snel naar voren dat dit geen eerlijke rechtszaak is. De rechter is vanaf het begin al flink tegen de groep en er worden vuile politieke trucjes uitgehaald met de jury.

Deze setting is een gegarandeerd recept voor een confronterende en schrijnende film. Het onrecht is zo hevig dat je knarsetandend naar het scherm zit te kijken en je constant afvraagt hoe dit in hemelsnaam mogelijk is. De zeven mannen hebben de beste intenties met hun protesten, maar alles is tegen hen gebruikt.

Voor alle mannen is het onrecht groot, maar voor Bobby Seale (Yahya Abdul-Mateen) is het nog erger. Hij is een zwarte man en maakte een speech tijdens de protesten tegen de Vietnam-oorlog. Hij nam verder niet deel aan de rellen. Toch wordt hij opgepakt, omdat hij lid is van de Black Panthers en dus onderdeel is van het politieke spelletjes. Hij heeft een andere advocaat dan de zeven anderen, maar wordt toch bij hun rechtszaak gezet, omdat hij geen andere keuze heeft. Hij wordt zeer oneerlijk behandeld en zelfs mishandeld wanneer hij tegenspreekt. Dit element maakt de film nog schrijnender.

Het is niet allemaal wanhoop en woede in deze film. Gelukkig zijn er ook momenten om hardop te lachen. Abbie Hoffman (Sacha Baron Cohen) en Jerry Rubin (Jeremy Strong) zijn twee hippies met een grote hekel aan de gevestigde orde. Ze zetten vooral graag de rechter te kak. Maar ook Tom Hayden (Eddie Redmayne), een van de Chicago Seven, is vaak onderdeel van hun rake grapjes. Tom wil namelijk alles wel volgens het boekje doen en stelt zich zo netjes mogelijk op om te voorkomen dat hij de gevangenis in moet. Abbie is ervan overtuigd dat hun lot allang bepaald is door de politiek en dat ze net zo goed kunnen strijden voor waar ze in geloven: het beëindigen van de Vietnam-oorlog.

In The Trial of the Chicago 7 spelen veel goede acteurs die hun rollen overtuigend en op een respectvolle manier spelen. In de film zit weinig actie, maar toch zit je telkens op het puntje van je stoel omdat je graag wilt weten hoe het afloopt. Zelfs als je, door een lesje geschiedenis weet hoe het eindigt, is het nog steeds interessant om te zien hoe alles verloopt.

Al met al is The Trial of the Chicago 7 een echte aanrader. Het is niet per se een ‘leuke’ film om naar te kijken, maar wel zeer interessant en intrigerend. De film zit vol heftige politieke spelletjes, entertainende personages en emotionele confrontaties. De film is humoristisch, schrijnend en af en toe zeer emotioneel.