G.I. Joe: Operation Blackout

G.I. Joe: Operation Blackout is geen slechte game, maar het doet ook helemaal niets bijzonders. Het is vooral leuk voor fans van de franchise.

Uitgevers houden er van om games uit te brengen die gebaseerd zijn op films en series, maar ook op speelgoed. Zo bestaan er enorm veel Barbie-games, maar we moeten natuurlijk ook niet de LEGO-spellen vergeten. Ook G.I. Joe heeft al flink wat titels op zijn naam staan, de ene wat beter dan de andere, maar blijkbaar is het nog steeds niet genoeg. GameMill Entertainment en Maximum Games komen nu namelijk met G.I. Joe: Operation Blackout en wij gingen voor jullie aan de slag met onze jeugdhelden.

Er zijn niet heel veel soorten games die je kunt maken van deze franchise en het ligt dus redelijk voor de hand dat we hier te maken hebben met een shooter, een third-person shooter om precies te zijn. Voor de start van elk level kun je kiezen welk personage je wilt spelen, de ene keer speel je als lid van Cobra Command en de andere keer als iemand van het G.I. Joe-team. Elk level heeft ook verschillende doelen, zoals het vernietigen van bouwwerken of het verslaan van hordes vijanden. Je begint met het standaard wapen dat hoort bij je personage, maar je kunt ook andere wapens vinden tijdens het spelen. De gameplay is zo standaard als een shooter maar kan zijn. G.I. Joe: Operation Blackout doet niks vernieuwends, maar doet aan de andere kant ook heel weinig fout. Het schieten werkt redelijk, maar vereist wel wat oefening. Het wisselen tussen personages houdt het interessant genoeg om niet na een paar levels af te haken.

G.I. Joe: Operation Blackout is duidelijk ontwikkeld als coöp-game. Ook als je alleen speelt, heb je altijd iemand bij je die je probeert te helpen. Helaas loopt deze persoon vooral veel in de weg en dat kan behoorlijk storend zijn. Mocht je wel de kans hebben om het samen met iemand te spelen, dan voegt het wel echt wat toe. Je teamgenoot is dan namelijk niet meer een poppetje dat vooral in de weg loopt, maar je kunt missies dan ook wat tactischer aanpakken, bijvoorbeeld door een vijand te omsingelen. Als je dus de mogelijkheid hebt om het samen te spelen, dan moet je dat zeker doen.

Tussen de missies door word je soms getrakteerd op een soort van cutscene. Dit zijn geen animatiefilmpjes, maar zijn meer in comic-stijl. Het verhaal is vooral leuk als je fan bent van de franchise, want als je nog nooit van G.I. Joe hebt gehoord, is het lastig om te volgen. Gelukkig staat er groot in beeld dat je de cutscene ook kunt overslaan, dus een probleem hoeft het niet te zijn. Dat G.I. Joe: Operation Blackout vooral bedoeld is voor de echte fans, wordt ook wel duidelijk in de overige opties waarin je meer informatie kunt krijgen over de franchise. Je kunt onder andere comics vrijspelen in de campagne die je dan later weer kunt lezen. Ook is er genoeg te vinden over de verschillende personages van Cobra Command en het G.I. Joe-team. Dat is leuk als je echt een fan bent, maar je hebt er niks aan als je de franchise verder niet echt kent.

G.I. Joe: Operation Blackout is eigenlijk vooral bedoeld voor echte fans van de franchise. Alleen dan kun je het door de vingers zien dat het als third-person shooter niet zo heel veel voorstelt. Het is geen hele slechte game, maar het doet ook helemaal niets bijzonders. Het is overigens wel leuk dat je ook eens kunt spelen als slechterik.