HyperBrawl Tournament
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

HyperBrawl Tournament is leuk om tussendoor even met wat vrienden te spelen. Helaas biedt het te weinig om er avonden mee zoet te zijn.

HyperBrawl Tournament is een game ontwikkeld voor verschillende platformen door ontwikkelstudio Milky Tea Limited uit Liverpool. Wij mochten aan de slag met de Nintendo Switch-versie en wat wij van de game vinden lees je in deze review.

HyperBrawl Torunament is een sportachtige arcadegame waarbij je alleen of met vrienden kunt spelen in een in arena waarbij je wedstrijden dient te winnen door zoveel mogelijk doelpunten te maken. Hoe eenvoudig dit ook klinkt, niets is minder waar. Er zijn verschillende elementen aanwezig waardoor dit niet zo eenvoudig is als het lijkt. Zo zijn er verschillende speelvelden aanwezig waarbij gebruik wordt gemaakt van verschillende obstakels zoals pilaren, maar ook bewegende muren. Bovendien zijn personages voorzien van gevaarlijke wapens en aanvallen om het de tegenstander moeilijk te maken. De game heeft erg veel weg van het populaire Rocket League, alleen zijn er geen auto’s aanwezig en is de bal van kleiner formaat. Het idee van een gesloten arena en kleine teams die elkaar kunnen aanvallen of wegslaan op weg naar een doelpunt komt bekend voor.

HyperBrawl Tournament

Helaas speelt het toch iets minder soepel dan het eerder genoemde Rocket League. Je krijgt weliswaar een korte uitleg over de besturing, maar deze is zo eenvoudig dat je er vrij weinig baat bij hebt wanneer je je eerste echte wedstrijd gaat spelen. Daarnaast vergt het ook nog wat oefening om de bal richting het doel te gooien zonder dat je hem lukraak de arena rond gooit in de hoop dat ie ergens goed uitkomt. Elke speler beschikt over een energiebalk en een levensbalk. De werking hiervan is vrij eenvoudig, de energiebalk loopt leeg wanneer je speciale aanvallen gebruikt. Je kan dus niet onbeperkt op je tegenstander in blijven slaan waardoor je toch ook enigszins tactisch te werk moet gaan. De wedstrijd wordt nog eens extra spannend gemaakt door gebruik te maken van bewegende muren en vloerdelen waardoor je ook hier rekening mee moet houden.

HyperBrawl Tournament

In HyperBrawl Tournament is het mogelijk om nieuwe wapens en andere accessoires te vinden en vrij te spelen om je personages naar smaak aan te kleden. Dit zorgt er tevens voor dat je een doel hebt om naar toe te werken. Ondanks dat je de spelers anders kunt kleden en kan aanpassen met verschillende accessoires is het toch nog vrij lastig om ze goed uit elkaar te houden in de snelle wedstrijden. Vooral wanneer je het spel op de Switch speelt in de handheld-modus. De personages zijn relatief klein omdat het hele speelveld in beeld wordt gebracht. Grafisch gezien is het geen hoogstaande game, maar door het gebruik van felle kleuren en effecten en de aanwezige accessoires doet dit er ook niet echt toe.

HyperBrawl Tournament

Er zijn verschillende modi aanwezig in HyperBrawl Tournament waarmee je zowel offline als online kunt spelen tegen en met andere gamers. Je kan deelnemen aan wedstrijden of toernooien, maar je speelt vrijwel altijd twee tegen twee. Met onvoldoende echte spelers zal het team worden opgevuld met bots, oftewel computergestuurde spelers. Er kan gekozen worden uit verschillende soorten spelers waaronder Core, Swift en Tank. De laatstgenoemde zijn krachtige, maar langzamere spelers ten opzichte van de snelle en wendbare Swift-spelers. Onder Core vallen de personages die er een beetje tussenin zitten.

De gameplay is vrij simpel en na enkele potjes te hebben gespeeld heb je de besturing al aardig onder de knie. Het zal voornamelijk afpakken en scoren zijn waardoor het nogal snel eentonig wordt. Om de wedstrijden wat spectaculairder te maken dien je nog even te oefenen met de rechter joystick. Hiermee is het namelijk mogelijk om de bal met effect te gooien waardoor je de bal om een muur of speler kunt gooien. HyperBrawl Tournament is een leuke game voor als je even tussendoor met wat vrienden een potje wilt spelen, maar zal helaas niet zorgen voor avonden lang gamen.