Rocket League Switch-versie

Rocket League is op een uitstekende wijze naar Nintendo's draagbare console gebracht. Het grafische aspect valt wellicht wat tegen, maar dit is een prijs die we graag betalen voor de immer vloeiende gameplay.

Terwijl Nintendo’s grote namen als Mario en Zelda al op de Nintendo Switch zijn te vinden, komt het aanbod van andere ontwikkelaars nu pas echt op gang. Onlangs verscheen DOOM en nu is ook een Rocket League Switch-versie verkrijgbaar. Deze heeft alles wat je van zijn voorgangers gewend bent en zelfs meer. Er zijn nu namelijk speciale auto’s in de stijl van Nintendo-personages Mario, Luigi en Metroid’s Samus. Een echt koopje voor slechts €19,99.

Rocket League verscheen alweer twee jaar geleden voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Het combineert twee populaire bezigheden, namelijk voetbal en autorijden, en groeide hiermee al snel uit tot een grote hit. De servers zijn nog altijd rijkelijk gevuld en er is zelfs een esports-tak: de Rocket League Championship Series.

Rocket League Switch

De Rocket League Switch-versie heeft alles wat je van de serie verwacht, maar dan met een draagbaarheidsfactor. Vooral in handheldmodus is het spel erg indrukwekkend, de immer vloeiende gameplay doet niks onder voor de ‘grotere broers’. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze Switch-variant Cross Play met de Xbox One en pc ondersteunt. Je kunt dus gewoon met vrienden op deze andere platformen samenspelen, een functie die we graag bij meer games zouden zien. Hierbij is wel een klein nadeel dat de exclusieve voertuigen alleen op de Switch zichtbaar zijn. Echt pronken met je Mario-mobiel zit er dus niet in.

Wanneer de Switch op een tv wordt aangesloten, doet de grafische uitstraling aanvankelijk wel even slikken. Wanneer je een stilstaand beeld in groot formaat ziet en tijd hebt om te kijken, stelt dit aspect flink teleur. Maar wanneer je daadwerkelijk gaat spelen en met hoge snelheid op de bal gefixeert bent, stoort dit geen enkel moment meer. Het lijkt op de kritiek die we eerder al plaatsten bij de DOOM Switch-versie, die ook door ontwikkelaar Panic Button naar Nintendo’s console werd gebracht. De afweging tussen geweldige graphics en een hoge framerate is makkelijk te maken bij rappe games als deze, dus wij kunnen deze aanpak eigenlijk alleen maar toejuichen.