Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice is geen game waar je bij op het puntje van je stoel zit vol spanning. Het is vooral een spel waarbij je lekker lui achterover hangt en simpelweg wat rond klikt en vooral luistert wat voor onzin Larry uitkraamt. Ook vliegen de geslachtsdelen je om de oren en zijn ze vaak humoristisch verwerkt in de scenes. Meer dan dit zit er dan ook helaas niet in en is de game vooral leuk voor de fans die de franchise al kennen en vroeger ooit hebben gespeeld.

Larry Laffer is een gamepersonage die in 1987 voor het eerst het licht zag, maar hij draait nog steeds mee. Inmiddels zijn we 33 jaar verder en is de game Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice uitgebracht, een vervolg op Wet Dreams Don’t Dry.

Voor wie niet weet wie Larry Laffer is zullen we dit nog even kort vertellen. Larry is een simpele vent van middelbare leeftijd die wanhopig op zoek is naar liefde, of beter gezegd een goede beurt. Hij vindt zichzelf erg sexy en heeft totaal geen rem wat zijn uitspraken betreft. Larry hoopt dat de vrouwtjes warm worden van zijn witte vrijetijdspak, welke hij al jarenlang draagt. Door de jaren heen is Larry meegegaan met de tijd en heeft hij zijn zoektocht uitgebreid op verschillende datingapps. In Wet Dreams Dry Twice gaan we verder waar we bij het vorige deel zijn geëindigd. Nu is het niet nodig om Wet Dreams Don’t Dry eerst te spelen, want het wordt in een vogelvlucht nog even verteld aan het begin van de game. Al gauw genoeg ben je helemaal bij en kan de zoektocht naar de ultieme liefde worden vervolgd in deze point-and-click-game.

Larry lijkt de de gelukkigste man te zijn wanneer hij te horen krijgt dat hij met de mooiste vrouw uit het Mexicaanse dorp Cancun mag trouwen. Dit lijkt ideaal voor Larry, echter heeft hij zijn zinnen gezet op Faith, de blondine waar hij smoorverliefd op was in het vorige deel. Faith is op zee verdwaald en is mogelijk op een eiland gestrand. Dit is het ultieme moment voor Larry om de held uit te hangen en op zoek te gaan naar zijn prinses.

Zoals we gewend zijn van de franchise is het geen actievolle game, maar gaat alles in een rustig tempo en is het voornamelijk veel conversaties lezen en klikken waar Larry naar toe moet gaan of iets moet oprapen. Ideaal dus wanneer je gewoon lui in je bureaustoel wilt zitten en doelloos wilt rondklikken. Door de conversaties te volgen weet je ongeveer waar je naar op zoek bent of wat Larry nodig heeft om naar het volgende onderdeel te gaan. In vrijwel elke ruimte zijn er talloze voorwerpen waar je op kunt klikken. In sommige gevallen stopt hij het in zijn broekzak, maar in veel gevallen maakt hij er een seksistische opmerking over. Dit is in het begin nog wel leuk, maar naar verloop van tijd lijken ze steeds flauwer te worden en ook minder uniek. Dit is overigens iets wat in vrijwel elke Leisure Suit Larry-game gebeurd.

Wat overigens nieuw is in Wet Dreams Dry Twice, is de blauwdruk-applicatie op je smartphone. Wanneer Larry verschillende items moet verzamelen om iets groots te kunnen maken, zoals een zeilboot, dan kan je middels de app ongeveer zien waar je naar op zoek bent. Dit is erg handig, maar aan de andere kant maakt dit het ook erg eenvoudig en misschien ook wat saai, althans voor de doorgewinterde Leisure Suit Larry-fans. Het puzzelelement wordt hierdoor weggehaald en ga je vooral op zoek naar een voorwerp wat je kan gebruiken. Dit is overigens wel handig voor de nieuwe spelers die nog niet bekend zijn met de game.

Wat de game enigszins leuk maakt is de getekende stijl en de voorwerpen die zijn gebruikt. Zo heeft vrijwel alles wat je ziet een seksistische bedoeling of uitstraling. Denk bijvoorbeeld aan een eenhoorn met een penis als hoorn of een logo van het bedrijf Prune dat verdacht veel lijkt op een vagina. Naast deze verwijzingen wordt er ook veel gebruik gemaakt van bekende namen en merken, maar worden dan net iets anders genoemd. Denk bijvoorbeeld aan de PiPhone, de smartphone die Larry gebruikt om de app Instacrap te gebruiken. Dit maakt het wel leuk omdat je deze dingen herkent uit de echte wereld. In vrijwel elke scène is wel iets herkenbaars te zien of hebben de ontwikkelaars hun best gedaan om de banale humor van Larry naar je beeldscherm te brengen. Hoewel deze game niet voor iedereen is weggelegd, zal hij vooral leuk zijn voor de wat oudere gamers onder ons die de serie van vroeger kent. Gewoon even doelloos rondklikken en af en toe lachen om de flauwe oneliners wanneer je weer op een stel borsten klikt.