Astro’s Playroom
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Astro's Playroom mag dan misschien gratis zijn en bedoeld zijn als techdemo. Mede dankzij de zeer goed uitwerkte besturing en de kans om op nostalgische tour te gaan door de tijdlijn van PlayStation, is dit echt een spel dat iedere speler geprobeerd moet hebben.

Van een spel dat je gratis krijgt hoef je over het algemeen niet zoveel te verwachten, zal de gedachte bij veel spelers zijn. Maar of dit ook voor Astro’s Playroom, die je gratis krijgt bij je PlayStation 5, is nog maar te bezien. Wij gingen er in ieder geval mee aan de slag, om te kijken of je dit spelletje niet mag missen.

In onze PlayStation 5-review kun je het al uitgebreid lezen: we zijn zeer enthousiast over de DualSense-controller en deze controller krijgt misschien wel de meeste waarde in Astro’s Playroom. De game voelt als een soort van techdemo voor de DualSense, maar de naam is lelijker dan dat we het bedoelen. Je leert namelijk de verschillende functies kennen in leuke kleurrijke werelden, die je op een leuke manier door de hardware van de PS5 meenemen. Denk bijvoorbeeld aan een level dat volledig draait om het geheugen van de console, maar dan in een ruimtethema. Maar er is ook een level dat draait om de koeling, in de vorm van onder andere een zwembad, ijsschotsen en enorme fans.

Astro's Playroom, Team Asobi

Het draait in Astro’s Playroom vooral om de besturing met daarin de drie verschillende grote verbeteringen. Zo zijn er de adaptive triggers: L2 en R2 geven een tegendruk op bepaalde momenten om je een realistischer gevoel te geven. Vooral bij bijvoorbeeld boogschieten en gewoon schieten voelt dit echt als je een boog spant of met een geweer schiet. Natuurlijk is er ook de haptische feedback: de controller trilt niet alleen wanneer dit logisch is, maar kan ook bepalen waar in de controller het trilt. Lig je bijvoorbeeld in het water dan voel je echt de golven door de controller heen gaan. En dan is er natuurlijk nog de 3D-audio. Doordat het geluid dat uit de controller komt heel goed aansluit en aanvult op het geluid uit de tv, heb je echt een soort van dolby-gevoel.

Wat Astro’s Playroom naast alle leuke en uitdagende manieren van besturen zo leuk maakt, is dat je er ook echt iets te doen hebt. Terwijl je de nieuwe (en soms oude) besturingsmechanieken van de controller leert kennen, zijn er een hoop dingen die je kunt verzamelen. Drie verschillende dingen om precies te zijn. Zo zijn er de muntjes, waarmee je in de hubwereld dingen kunt kopen, er zijn puzzelstukjes, die in de hubwereld een soort van mega-puzzel vormen, maar het leukste zijn de artefacten. In de vier verschillende werelden zijn er vier thema’s, namelijk de vier vorige generaties PlayStation. En ieder thema draait om één van de consoles en de accessoires die er allemaal voor zijn verschenen.

Vooral het vinden en ontdekken van de artefacten is een leuk onderdeel. Allereerst omdat je echt moeite moet doen om ze te krijgen, geregeld moet je de nieuwe functies optimaal gebruiken om iets te vinden. Daarnaast bestaan ze vooral uit accessoires voor de vorige generaties. Liefhebbers van PlayStation worden op deze manier op een nostalgie-tour meegenomen. Wie herinnert zich bijvoorbeeld niet de EyeToy voor de PS2, of natuurlijk de PSVR voor de PS4.

Astro’s Playroom mag dan misschien een gratis spel zijn: iedereen die een PlayStation 5 haalt zou dit spel geprobeerd moeten hebben. Al is het alleen al om te ontdekken hoe krachtig de DualSense-controller echt is!