La Casa de Papel – Het Spel

La Casa de Papel is weliswaar wederom een spel in het genre van geheime rollen, toch weet het een bepaalde spanning op te bouwen. Hierdoor ontstaan er elke ronde nieuwe discussies op basis van gespeelde kaarten. Met minder spelers komt het spel alleen niet goed tot zijn recht en voelen twee rollen enorm geforceerd en onnodig aan.

Nu de serie over een bankoverval zo populair is geworden, was het wachten op de nodige extra merchandise. Wij kregen La Casa de Papel – Het Spel in huis, een spel waarin vier tot acht spelers een rol krijgen binnen de bankoverval waarbij zij horen bij de overvallers of de gijzelaars. De overvallers willen zo veel mogelijk geld binnenhalen terwijl de gijzelaars de boel proberen te saboteren. Door onderling te overleggen en keuzes te maken zal de spanning flink stijgen. Lees hier over onze ervaring met dit geheime rollen-spel.

La Casa de Papel - Het Spel Foto: Joost Klein Middelink

Het idee achter La Casa de Papel – Het Spel is dat de bankrovers de goede mensen zijn en de gijzelaars juist diegene die de boel proberen te saboteren. De bankrovers moeten namelijk een vooraf bepaald bedrag aan geld afdrukken en dat kan alleen door de goede mensen naar de drukpers te sturen. Elke ronde is er een groepsleider die bepaalt wie er meegaat en dit bepaalt hoeveel er gedrukt wordt. Afhankelijk van het aantal spelers zijn er ook een of meerdere gijzelaars die dat proberen te voorkomen en zij proberen juist naar de pers gestuurd te worden om de productie van biljetten te stoppen of zelfs geld uit de pot willen halen.

Het eerste wat opvalt tijdens het uitpakken is dat de kwaliteit van spelonderdelen erg hoog ligt. Netflix en Jumbo hebben dus er wel voor gezorgd dat het spel kwalitatief degelijk aanvoelt. Ook de afbeeldingen op de kaarten zien er mooi uit.

Op het eerste oog lijkt dit spelconcept enorm op veel andere geheime rollen-spellen zoals Saboteur, De Mol, Weerwolven of Secret Hitler. Wat anders is in dit kaartspel, is dat spelers onderling bepalen wie de nieuwe groepsleider is, wiens kaart altijd uitgekozen wordt. Zodoende kunnen saboteurs elkaar helpen door zich voor te doen als anderen en juist de bankrovers verdacht te maken.

Vanwege de corona-regels konden wij dit spel slechts oefenen met vier spelers. Gedurende deze potjes kwam naar voren dat het wel een leuk, snel en dynamisch spel is vanwege de moeilijkheid waarmee je snel kunt ontcijferen wie welke rol heeft. Wij denken wel dat het spel beter tot zijn recht komt bij minimaal zes spelers, omdat er zo meer keuzes en dus ook meer verwarring kan ontstaan zodat er sneller verhitte discussies komen. Wij vonden namelijk minder tof, dat met minder dan zes spelers het ook snel duidelijk was wie welke rol had, of je eigenlijk tot het laatste moment er juist niet achter kon komen vanwege de verdeling van de kaarten.

Zowel Raquel en de Professor, de twee leiders van beide partijen, hebben speciale vaardigheden tijdens het spel, maar deze vonden wij eerder verwarrend en onhandig voor een dergelijk spel, aangezien men snel kan horen welke speler er een actie uitvoert. Bij dit soort handelingen en dit soort spellen zou er een spelleider moeten zijn die deze taak op zich neemt, zodat spelers in het duister blijven tasten.

Uiteindelijk is La Casa de Papel – Het Spel best een leuk en kwalitatief-ogend geheime rollen-spel, Toch voelen de speciale rollen iets geforceerd vanuit merchandise-perspectief en komt het spel niet goed tot zijn recht bij vier spelers, waardoor grotere groepen vereist zijn om een toffe ervaring te hebben. Desalniettemin is het toch vermakelijk voor tussendoor, gezien het spel wel sneller wegspeelt dan een hoop andere spellen binnen dit genre.