Stratego: Assassin’s Creed

Stratego: Assassin's Creed is vooral Stratego, maar dan in een videogame-jasje. Er is wel een unieke spelvariant, maar deze regels zou je ook kunnen toepassen in bestaande edities. Ook zijn de personages slechts stickers op speelstukken en richt het bordspel zich op oudere Assassin's Creed-spellen. Dat neemt niet weg dat Stratego altijd een tof spel blijft om te hebben en je deze dan ook vooral moet halen als je een fan bent van de serie of nog geen exemplaar hebt.

Eerder schreven we al over deze exclusieve versie van het klassieke oorlogsspel en wij kregen zelf de kans om Stratego: Assassin’s Creed ook daadwerkelijk te proberen. Aangezien Assassin’s Creed Valhalla net is verschenen, kwam dat perfect uit. Lees hier over onze ervaringen met deze spannende strijd in een modern jasje en of de nieuwe spelregels omtrent Ubisofts bekende game ook net zo goed werken in bordspel-vorm.

Stratego: Assassin's Creed Foto: Joost Klein Middelink

Voor wie onbekend is met Stratego: twee spelers nemen het op tegen elkaar door verschillende soldaten in te zetten die ieder een eigen rang hebben. Soldaten met een hogere rang zullen het winnen van een lagere rang en er zijn ook speciale regels. Zo zijn mineurs de enige die bommen kunnen opruimen en kan de maarschalk alleen uitgeschakeld worden door de spion. Doordat je niet weet wat de identiteit is van de troepen van je tegenstander, moet je proberen in te schatten hoe jouw vijand zijn leger heeft geplaatst. Jouw uiteindelijke doel is om de vlag te veroveren, in deze versie is dat de Apple of Eden.

Net zoals moderne versies van Stratego bevat deze editie de klassieke manier van spelen en de duel-variant, waarbij elke speler slechts tien stukken krijgt om in te zetten in de oorlog tegen elkaar. Deze speciale versie bevat ook een variant waarbij sommige speelstukken een uniek voorwerp krijgen die zorgen voor een kracht, waardoor het slagveld beïnvloed kan worden in alle richtingen. Helaas zijn deze voorwerpen geen fysiek onderdeel en is het slechts een regel, maar de regel verandert het spel wel degelijk.

Als jouw spion sneuvelt mag je namelijk eenmalig een andere soldaat, die al gevangen is genomen, terug op jouw speelveld zetten. Kapiteins krijgen de mogelijkheid om twee speelstukken tegelijk aan te vallen in een beurt. Ook kun je met deze speciale regels eenmalig per spel de kracht van de Apple of Eden inzetten. Daarbij toon je jouw tegenstander de locatie van jouw appel, maar mag jij een speelstuk van de vijand aanwijzen die zich tegen hem of haar zal keren en gewelddadig om zich heen slaat. Zo worden de vier richtingen om dat personage heen aangevallen en volg je de reguliere regels voor de afhandeling daarvan.

Deze nieuwe regels zorgen voor een frisse wind aangezien zowel jij als jouw vijand deze krachten heeft, waardoor je weer nieuwe gevaren hebt om in je achterhoofd te houden. Zo konden wij de maarschalk, de sterkste soldaat, tegen onze vijand gebruiken en was deze spontaan vier speelstukken kwijt. Tegelijkertijd wist onze tegenstander direct waar onze vlag stond en kon deze veroverd worden door slim gebruik te maken van de verkenner. De speciale spelregels zijn dus een groot risico voor een mogelijk grote opbrengst.

Toch is het jammer dat er naast deze speciale regels geen andere bijzonderheden zijn die bij de populaire videogame passen. De stickers die je zelf moet plaatsen op de speelstukken zijn iets groter dan de ruimte daarvoor, dus het oogt niet heel netjes. Ook is het thema gericht op eerdere Assassin’s Creed-spellen, aangezien Ezio Auditore de sterkste persoon van de Assassijnen is. Het is niet heel vervelend want dit personage is zeker iconisch, maar het was misschien beter geweest om het wat meer af te stemmen met Assassin’s Creed Valhalla.

Uiteindelijk is Stratego: Assassin’s Creed vooral een mooi verzamelvoorwerp als je gek bent van de serie. De speelstukken bevatten slechts stickers van de personages en er zijn regels uniek voor deze versie die je natuurlijk ook makkelijk zou kunnen verwerken in bestaande edities die je mogelijk al in de kast hebt liggen. Toch is Stratego in de kern altijd tof om met iemand te doen vanwege de spanning en actie die je onderling ervaart. Mocht je nou geen editie van dit klassieke spel in huis hebben, dan is dit een prima exemplaar om te halen, al doet het dus weinig nieuws ten opzichte van reguliere edities op de vormgeving en enkele regels na.

Ben je nou enorm geïnteresseerd geworden in Stratego Assassin’s Creed en wil je zelf de klassieke strijd aangaan in dit videogame-jasje? Dan heb je geluk! Wij mogen namelijk in samenwerking met Media Tornado een exemplaar weggeven! Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is antwoord te geven op de volgende vraag en deze te sturen naar prijsvraag@nwtv.nl:

Wat is jouw tofste moment uit een Assassin’s Creed-game en waarom?

Uit de inzendingen kiezen we de beste vijf uit waaruit we een willekeurige winnaar kiezen. Reageren kan nog tot en met 30 november en de winnaar wordt uiterlijk 1 december gekozen. De winnaar ontvangt hierover bericht als reactie op de inzending.