WoordWizard

WoordWizard is een leuk en snel woordenspel voor tussendoor waarbij je goed moet bedenken welke woorden jouw tegenspelers wel of niet zullen opschrijven. Doordat het ene thema makkelijker is dan de ander en de startletter flink jouw resultaat beïnvloedt, is het niet een ontzettend tactisch spel, maar zeker vermakelijk.

Het spel WoordWizard is een spannend en kort spel waarbij twee tot zes spelers het tegen elkaar opnemen door zoveel mogelijk woorden te noteren. Er zijn wel bepaalde regels waardoor je niet zomaar lukraak woorden kunt opschrijven. Kun jij toveren met woorden, dan ben jij misschien wel de echte woordentovenaar. Lees hier onze review over dit snelle spelletje.

WoordWizard Foto: Joost Klein Middelink

Je speelt WoordWizard door met zes dobbelstenen te gooien. Daar staan symbolen op zoals snoep, dieren, landen, elektronica, drank en meer. De startspeler mag als eerste kiezen, daarna moeten de overige spelers ook een dobbelsteen kiezen. Zodra iedereen klaar zit, wordt de startletter omgedraaid en mag de zandloper gestart worden. Nu heeft iedereen 90 seconden om drie woorden voor het eigen thema op te schrijven die begint met de startletter. Ook moeten spelers proberen net zoveel andere woorden te noteren als er andere spelers zijn, maar dan met de thema’s van hen. Elke ronde speelt hetzelfde en je gaat net zo lang door tot iemand vijftien punten heeft. Diegene mag zichzelf de echte woordentovenaar noemen.

Het idee achter het spel is als spelers dezelfde woorden hebben, deze doorgestreept moeten worden en daarvoor geen punten worden verdiend. Zodoende kun je elkaar dwarszitten met voor de hand liggende woorden en moet je juist proberen creatief te zijn met de woorden die je zelf opschrijft. Dit zorgt voor interessante rondes waarbij elke speler in spanning wacht tot zijn of haar woord gezegd wordt of niet.

Om te voorkomen dat er gespiekt wordt, krijgt elke speler een scherm met daarop de betekenis van de symbolen op de dobbelstenen. Zo kunnen zij kijken wat voor woorden ze moeten opschrijven voor de thema’s. Ons viel wel op dat het kaartje waarop je schrijft erg snel vol raakt na een paar rondes. Wij hadden liever gezien dat er afveegbare bordjes inzaten, zoals met een hoop andere spellen waarbij je veel korte woorden moet opschrijven.

WoordWizard Foto: Joost Klein Middelink

Wat wij lastig vonden was dat de startletter cruciaal is of je een hoop woorden weet of negentig seconden naar een leeg blad staart. Daarbij zijn sommige thema’s ook veel moeilijker dan anderen want als je slechts mag kiezen tussen oceanen, zeeën of rivieren met de letter B, kom je niet zo heel ver. Heb je echter beroepen of zoetigheden, dan zal je waarschijnlijk veel makkelijker tot woorden komen. Het is dus ook een hoop geluk of je veel punten kunt scoren of niet.

WoordWizard is een leuk en vermakelijk woordenspel dat kort genoeg is om tussen grotere spellen te doen, maar uitdagend genoeg is om een tijdje te blijven spelen. De startletter en thema’s bepalen wel redelijk hoe goed je het zult doen, maar toch is het erg leuk om allerlei woorden te zoeken die anderen niet of juist misschien wel zouden opschrijven. Het is jammer dat het schrijfblok waarschijnlijk snel op raakt en je toch een dosis geluk nodig hebt, maar als je dit niet storend vindt, is het zeker een aanrader voor alle leeftijden.