Pistol Whip + 2089-update

Pistol Whip is een toffe ritmische shooter waarbij je je snel voelt als de held in een actiefilm. De muziek is gevarieerd waardoor elk level een uniek sfeertje heeft en er zijn genoeg levels om interessant te blijven.

Pistol Whip kun je zien als een samensmelting van Beat Saber en de John Wick-films in virtual reality. De game is alweer een jaartje uit, maar krijgt nu de nieuwe Pistol Whip 2089-update, dus dat is een goede reden voor ons om de game eens goed te bekijken. Lees hier meer over onze ervaring met deze ritmische VR-shooter.

Pistol Whip

Het idee van Pistol Whip is een on-rails shooter met ondersteunende muziek. Je zweeft langzaam door het level heen in een rechte lijn en op de maat van de muziek verschijnen er vijanden die je met jouw pistool moet uitschakelen. Afhankelijk van de muziek heb je soms even rust of komen er vele schutters in beeld. Soms zullen zij op jou vuren en moet je de kogels zien te ontwijken. Je verdient punten voor het neerhalen van jouw tegenstanders en hoe strakker je op de maat van de muziek zit, hoe meer punten je krijgt.

Doordat alle nummers elektronische dansmuziek zijn, zal je wel enige interesse in dit genre moeten hebben, aangezien je dat veel zult horen. Denk aan trap, dance, drum and bass en meer. Het tempo varieert van 60 bpm tot 150+ bpm, waardoor er rustigere en snellere levels zijn. Elk level is te spelen in drie moeilijkheden en met verschillende instelbare aanpassingen, zodat het volledig past voor iedere speler. Zo kun je ook bijvoorbeeld jouw oma deze game laten ervaren door obstakels weg te halen en de vijanden minder agressief te maken.

Pistol Whip

Het schieten, waar Pistol Whip natuurlijk om draait, werkt best soepel. Doordat je vlug in bepaalde richtingen moet schieten helpt de game je enigszins daarbij. Dan schiet je misschien niet helemaal netjes in de richting, maar sneuvelt de vijand alsnog. De ene keer lijkt dit enkele meters te overbruggen, de andere keer schiet je vlak naast de vijand, maar alsnog mis, dus helemaal zuiver lijkt dit niet te zijn. Gelukkig kun je dan gewoon nog een keer schieten, dus geen man overboord.

Eenmaal in de flow wanen we onszelf in een echte actiefilm. Dat is ook waar de game zich op focust, want elk level wordt neergezet met een filmposter en een kleine uitleg over het verhaal van het level. Zodoende is de sfeer goed neergezet en voelden we ons echt als John Wick terwijl we om ons heen schoten. Het herladen en het rondsuizen van de kogels voegen qua geluid ook toe bij de ervaring en passen helemaal bij de muziek. Een toffe beleving en soms ook nog een beste workout.

De 2089-update die nu is verschenen voegt een campagne toe aan de game, waarbij je een aantal levels doorgaat in een overkoepelend verhaal. Dat betekent dat deze levels niet meteen beschikbaar zijn om te spelen bij het opstarten, zoals de andere levels wel zijn. Deze unieke levels voegen andere vijanden toe, een lopend verhaal met mooie afbeeldingen in stripboeken-stijl en unieke modificaties om het verhaal realistischer te laten voelen. Ondanks dat we niet direct in alle levels konden duiken, was het wel enorm tof om dit verhaal te beleven en voelt de climax als een samensmelting van al het goede wat Pistol Whip 2089 te bieden heeft.

Al met al is Pistol Whip erg vermakelijk voor even een paar levels voordat je een andere game gaat doen. Qua gameplay is het zeker vermakelijk en speelt goed in op de wil om een nog hogere score te halen. De 2089-update zorgt voor een interessante verhaal-modus en dat maakt de sfeer nog toffer. Als je van ritmische games en schieten in VR houdt, dan moet je deze game zeker in huis halen.

Pistol Whip en de 2089-update zijn gespeeld op een Oculus Quest voor deze review. Het spel is ook verkrijgbaar voor andere VR-headsets via Oculus of Steam.