Contractors (Quest-versie)

Contractors is een leuke online shooter waarbij je verschillende bekende spelmodi kunt doen in allerlei levels. De wapens voelen goed en de soldaten ogen tof. Het enige nadeel is dat de grafische kwaliteit erg matig is en de singleplayer-modus niet bijster veel voorstelt. Vooral leuk om in teamverband te doen.

In Contractors ga je het gevecht aan met elkaar in verschillende bekende spelmodi zoals (Team) Deathmatch, Domination, Kill Confirmed en meer. De game was al sinds 2018 beschikbaar op de grotere VR-headsets en is sinds kort ook verkrijgbaar voor de Oculus Quest-headsets. Het perfecte moment voor ons om het spel er eens bij te pakken. Lees hier onze review met de shooter in virtual reality.

Contractors VR

Bij het opstarten krijgen we een kleine introductie over de besturing en over hoe wapens werken. Dit lijkt enorm op een hoop andere shooters in VR, dus mocht je al vaker een dergelijke game zoals Onward of Pavlov hebben gespeeld, zal je dit snel oppakken. Daarna mogen we direct in een van de vele spelmodi duiken waarbij we online ons kunnen verdiepen in gevechten tegen anderen of de verhaalmodus, ofwel alleen of met een ander persoon online.

In de verhaalmodus zijn er een handjevol missies die je alleen of met een andere speler kunt doen. Zo moet je bijvoorbeeld drie sterke soldaten uitschakelen, bepaalde gebieden bezetten of zien te overleven voor een bepaalde tijd. Deze missies zijn alleen vrijwel onmogelijk te halen in de reguliere moeilijkheidsgraad, aangezien de vijanden met laserprecisie door muren heen kunnen schieten zodra ze een glimp van jou hebben gezien. Bescherming in de vorm van muren, betonblokken, auto’s en andere cover zal je dus niet krijgen. Met een andere speler maak je nog enige kans. Het is een leuke toevoeging, maar veel bijzonders is het niet.

Online is hetgeen waar de game om draait, aangezien het enigszins probeert te lijken op de grote namen uit het genre zoals Call of Duty. In zes-tegen-zes-gevechten kun je verschillende modi doen om het uit te vechten onderling, zowel alleen als in teamverband. Wij hebben van alle modi een paar potjes gedaan en vonden alles eigenlijk wel leuk om te doen. Doordat in VR goed om je heen moet kijken, is de spanning altijd wel te voelen. Ook moet je goed mikken, aangezien je snel misschiet. Je wint de strijd vaak ook door de beste te zijn met herladen, aangezien je dat ook soepel en snel zou moeten doen.

Contractors VR

Wat wel erg duidelijk is, is dat de game op de Oculus Quest-headsets niet bijster mooi is. Sommige omgevingen zien eruit alsof we terug zijn in 2000 en veel objecten zijn foutief geplaatst waardoor ze zweven, in muren vastzitten of andere vreemde fratsen vertonen. Ook zijn enkele voorwerpen dubbelzinnig als bescherming. Het ene houten krat met gaten beschermt jou wel terwijl een houten pallet vervolgens kogels doorlaat. Het kwam ook regelmatig voor dat wij werden doodgeschoten door iemand met een revolver over een enorme lange afstand terwijl een shotgun-schot van dichtbij niet altijd zorgt voor een slachtoffer. Zo nu en dan is het dus nog even gissen of dit door de verbinding komt, valsspelers of het spel, want aan onze vaardigheden zal het natuurlijk niet liggen.

De wapens zelf, de soldaten en de vuurgevechten ogen wel degelijk en gelukkig is dat de focus van Contractors. Je kunt drie uitrustingen opslaan waarbij je een bepaald aantal punten mag uitgeven. Sterkere wapens kosten meer, net als attachments, granaten hebben een bepaalde waarde en zelfs het steekwapen is aan te passen. Zodoende kun je jouw drie favoriete uitrustingen instellen, al hadden we graag de mogelijkheid gehad om meer sets te bewaren. Mocht je geen munitie meer hebben, kun je gemakkelijk de wapens oppakken van gesneuvelde soldaten, zij het dat je hier natuurlijk geen reservemunitie voor hebt. Dit zorgt wel voor een nieuwe tactische insteek.

Contractors was op de reguliere VR-headsets al best tof en op de Oculus Quest-headsets ook nog wel vermakelijk. De rare grafische kwaliteit is wel een irritatiefactor want de wapens zien er weliswaar prima uit, de omgevingen zijn te verouderd om mooi te zijn. Zeker als je bedenkt dat er andere shooters zijn die wel mooi ogen, zijn de hoekige en lelijke rotsen, gebouwen en natuur toch een doorn in het oog. De gameplay is wel leuk en gelukkig is daar waar het allemaal om draait.

Contractors is voor deze review gespeeld op een Oculus Quest 2-headset, het spel is verkrijgbaar voor alle bekende VR-headsets.