WRC 9 PlayStation 5-versie

De nextgen-verbeteringen zijn briljant en maken van een goede game, een nog veel betere ervaring. De DualSense-controller bewijst geweldig te zijn voor racegames.

Na uitgebreid het origineel gespeeld te hebben afgelopen september, is het spel inmiddels ook verkrijgbaar op de nieuwe generatie consoles. Wij zijn specifiek voor je met de WRC 9 PlayStation 5-versie aan de slag gegaan en vertellen je waarom dit zo verrassend veel verschil maakt. We gaan het hierin echt hebben over de nextgen-versie, voor het spel zelf kan je onze oorspronkelijke review lezen.

Om maar met de technische kant te beginnen: op de PlayStation 5 speel je WRC 9 met 60 frames per seconde op 4K-resolutie. Dit staat tegenover de 30fps van de vorige generatie consoles en bij racegames zorgt het hebben van meer frames voor vloeiender lopende animaties en ziet het hele racen er gewoon lekkerder uit. De laadtijden zijn enorm verbeterd, waardoor je voor je het doorhebt een race begint en om een race te herstarten, heb je niet eens een laadscherm meer nodig!

Maar het meest bijzonder zijn de haptische feedback en de Adaptive Triggers van de DualSense-controller. De Adaptive Triggers zorgen ervoor dat de L2- en R2-knoppen meer weerstand kunnen geven wanneer je ze in probeert te drukken, als het spel hier gebruik van maakt. Nu blijkt dat dit bijzonder goed werkt bij een racegame en bij WRC 9 in het bijzonder is het geweldig geïmplementeerd. De gas-knop (L2) is lastiger in te drukken hoe harder je rijdt. Geef je dus vol gas en wil je in één keer afremmen, dan merk je dat de L2-knop heel veel weerstand geeft en bijna niet in te drukken is, wat het enorm realistisch aan doet voelen en de belevenis verrassend veel beter maakt. De R2-knop heeft hier minder last van, aangezien dit gewoon gassen is. Hierbij merk je alleen soms wat meer weerstand wanneer er bijvoorbeeld wat grind op de weg ligt.

De haptische feedback is als het ware een betere vorm van de Rumble, het vibreren van je controller. In plaats van dat je controller alleen maar wel of niet vibreert, kan nu ook precies aangegeven worden wáár in de controller het trilt en hoe zwaar. Race je in de regen? Dan voel je het druppelen terug in je handen. Rijd je even door het zand? Dan voel je het echt ruiger worden door de trillingen.

Het is lastig om dit te lezen en je écht goed voor te kunnen stellen hoeveel dit uitmaakt, maar neem van ons aan dat het een wereld van verschil is. Het spel is lastig weg te leggen en de nextgen-verbeteringen zijn hier de voornaamste reden voor. Bij de release van de PlayStation 5 vroegen we ons nog af of deze nieuwe features van de controller niet gimmicks zouden worden die niet goed door derde partijen gebruikt zouden worden, maar de mensen by Kylotonn bewijzen alvast het tegendeel.

WRC 9 is voor deze review gespeeld op de PlayStation 5. De game is beschikbaar op PlayStation 4 en 5, Xbox One en Xbox Series X|S en pc.