WRC 9

WRC 9 brengt buiten de Clubs-modus niet heel veel vernieuwingen, toch is het op bijna alle vlakken weer net iets beter dan het vorige deel. De ontwikkeling van het spel lijkt wat last te hebben gehad van de coronacrisis, maar gelukkig brengt Kylotonn de komende tijd gratis updates uit met de nodige vernieuwingen.

Kylotonn Racing werkt al sinds 2014 aan de officiële WRC-games en dat ging niet altijd zonder slag of stoot. In het begin was de serie behoorlijk hardcore en helemaal niet zo toegankelijk voor nieuwkomers. Gelukkig hebben ze daar de laatste jaren flink aan gewerkt en, hoewel het overduidelijk geen arcade-game is, wordt deze serie steeds interessanter voor raceliefhebbers in het algemeen. Wij mochten al voor de release met WRC 9 aan de slag en vertellen je hieronder of ze de stijgende lijn hebben voortgezet.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, er zijn niet heel veel zichtbare veranderingen. De carrièremodus is nog steeds niet heel diepgaand en werkt nog precies hetzelfde als vorig jaar. Je kunt kiezen in welke klasse je wilt beginnen en zult langzaam je weg omhoog moeten vinden. Je sluit verschillende contracten af waarmee je geld en ervaringspunten kunt verdienen. Het geld gebruik je vervolgens om personeel te werven, lonen te betalen en schade aan de auto te repareren. Ervaringspunten gebruik je om te investeren in je team en auto. Op die manier kun je bijvoorbeeld meer mensen aannemen, wordt de vering van je auto beter en krijg je betere beloningen na het voltooien van een race. Het is niks anders dan de vorige keer en daardoor is het nog steeds wat beperkt.

Natuurlijk heeft Kylotonn niet stilgezeten en hebben ze wel degelijk wat vernieuwingen gebracht. Zo zijn er drie nieuwe rally’s bijgekomen, Kenya, Nieuw-Zeeland en Japan, en zijn er in totaal 35 nieuwe special stages. Het zorgt er uiteindelijk toch wel weer voor dat er genoeg te ontdekken valt ten opzichte van de vorige game.

De veranderingen zitten verder vooral onder de motorkap. Zo heeft de Franse ontwikkelaar verschillende aanpassingen gedaan om het allemaal nog realistischer aan te laten voelen. Wij moeten eerlijk bekennen dat we deze game vooral met een controller spelen, dat is heel goed mogelijk, en dan merk je eigenlijk niet heel erg veel van deze kleine verbeteringen. Wat wel te merken was, waren de aanpassingen die ze hebben gedaan aan het geluid. De auto’s klinken beter, maar dat is eigenlijk alleen echt goed te horen met een flinke geluidsinstallatie of een wat duurdere headset. Het zijn kleine verschillen, maar onderaan de streep zorgt het er voor dat de game gewoon steeds beter wordt.

Ook visueel is WRC 9 weer een klein stukje mooier geworden dan het vorige deel. Op deze manier kan het zich steeds beter meten met games als DiRT Rally 2.0 en Forza Motorsport 7 als het gaat om het visuele aspect. Maar het zijn nog steeds de details waar Kylotonn niet genoeg aandacht voor heeft. Zo zien rotsen er op een afstand prima uit, maar zodra je stil gaat staan en dichterbij komt dan zie je dat het niet scherp genoeg is. Ook zie je tijdens het rijden zaken verschijnen in de achtergrond: het pop-in-effect. Dit is niet helemaal meer van deze tijd en zeker niet nodig bij een racegame. Erg hinderlijk is het allemaal niet, maar wij kijken hierdoor wel echt uit naar de next-gen-versie.

Alles bij elkaar lijkt het misschien toch alsof Kylotonn de laatste paar maanden weinig heeft uitgevoerd. Ze zullen ongetwijfeld last hebben gehad van de coronacrisis en dat zie je wel een beetje terug. Uiteindelijk hebben ze wel een nieuwe gamemodus toegevoegd voor de release van de game: de Club-modus. Hierin kun je je eigen kampioenschap vormgeven en deze delen met je vrienden of met de community. Het zat natuurlijk ook al in DiRT Rally 2.0, maar het is ook zeker een toevoeging aan deze game. Want wat is er nu leuker dan het opnemen tegen je vrienden in een zelfgemaakte competitie? We hebben de modus niet echt lekker kunnen testen, omdat de game op het moment van schrijven nog niet is verschenen en bijna niemand de game nog in zijn/haar bezit heeft.

WRC 9 is geen gigantische sprong voorwaarts ten opzichte van het vorige deel, maar dat is eigenlijk helemaal niet zo erg. Het is jammer dat ze niet wat meer tijd hebben genomen om aanpassingen te doen aan de carrièremodus, want deze is nog steeds wat kaal. Op het audiovisuele vlak zijn er duidelijk verbeteringen, maar vooral grafisch zou het nog iets beter kunnen wat ons betreft. De Club-modus zal voor veel spelers een welkome toevoeging zijn en zorgt ervoor dat je nog langer kunt genieten van dit deel. Ook WRC 9 lijkt een beetje ‘slachtoffer’ te zijn geworden van de coronacrisis, want veel vernieuwingen die waarschijnlijk in de planning stonden voor de eerste versie, zullen nu op een later tijdstip verschijnen, zoals de Co-driver-modus, fotomodus en de rally’s van Portugal en Finland. Het is wel heel goed om te horen dat dit allemaal gratis zal verschijnen in de loop van de tijd. Tot die tijd kun je je uitstekend vermaken met dit nieuwe deel.

WRC 9 is voor deze review gespeeld op de Xbox One. Het spel is verder nog verkrijgbaar voor de PlayStation 4 en pc.