Jurassic World Aftermath

Jurassic World Aftermath is een middelmatige ervaring doordat de game nergens oprecht spannend durft te zijn. De ontmoetingen met de dino's zorgen voor wat spanning, maar zijn weinig spectaculair. Veel voorwerpen die je tegenkomt kun je niks mee doen, wat erg jammer is en het verhaal is een beetje cliché. Toch is het best leuk om zo dicht bij dino's in de buurt te komen.

In Jurassic World Aftermath ga je op reis naar Isla Nublar om meer te weten te komen over een onderzoek naar dino’s. Helaas stort je vliegtuig neer en moet je zien te ontsnappen terwijl je de gevaarlijke dinosauriërs die blijkbaar zijn ontsnapt, ontwijkt in deze VR-game.

Jurassic World Aftermath

Bij het begin wordt al duidelijk dat de ontsnapte dino’s al een tijdje geen eten hebben gehad en op zoek zijn naar voedsel. Je moet hoofdzakelijk deze bloeddorstige wezens ontwijken door jezelf te verstoppen of voorzichtig om ze heen bewegen terwijl je missies probeert te halen. Je moet immers verschillende delen van het eiland herstellen wil je contact kunnen zoeken met de buitenwereld, anders ben je gedoemd om te sterven op het eiland.

De game is hoofdzakelijk van punt A naar punt B lopen, puzzeltjes doen, enkele dino’s tegenkomen en dan kun je verder. Bij de ene ontmoeting kun je sluipen en je verstoppen onder bureaus terwijl je probeert langs de wezens te komen, bij anderen moet je actief voorwerpen inzetten om de dieren af te leiden zodat je kunt ontsnappen. Elke ontmoeting is spannend, aangezien je de beesten hoort rondlopen en ademen. Soms werkt dit niet helemaal handig, want wij hoorden een keer niks, opende een deur en waren dinovoer. Blijkbaar stond er een velociraptor om het hoekje. Het geluid is dus niet ideaal.

Jurassic World Aftermath

Er liggen enorm veel voorwerpen rondom het eiland en het is dan ook jammer dat je deze niet kunt oppakken. Gereedschap, petjes, bakstenen, alles waarvan je zou verwachten dat je het kunt gebruiken is niet interactief. Dit is een enorm gemiste kans qua gameplay, want het is veel toffer om een blikje te gooien om een dino af te leiden dan dankzij een futuristisch apparaatje een luidspreker af te laten gaan. Toch maken deze moment de game niet minder spannend, al zijn de meeste ontmoetingen wel lineair. Dat betekent dat je waarschijnlijk een standaard volgorde van handelingen moet doen om verder te kunnen, waardoor deze momenten toch wat minder spannend zijn. Ook kom je vrijwel alleen maar velociraptors tegen en weinig andere toffe dinosauriërs, wat ook een gemis is.

Het verhaal van Jurassic World Aftermath is een beetje cliché op momenten en daardoor blijft de game toch enigszins oppervlakkig, ook qua variatie in gameplay. Het is vooral veel lopen, een puzzeltje oplossen, een dino tegenkomen en ontsnappen, waardoor het nergens echt aanvoelt als een unieke spectaculaire ervaring, zeker omdat de vele voorwerpen die je vindt niet interactief zijn. Zodoende voelt het eerder als een zeer interactieve film dan als een volwaardige game. Toch erg leuk om te doen, al zijn er enige twijfels of het prijskaartje past bij de ervaring. Ze hadden zoveel meer met de bekende naam kunnen doen, maar weten deze helaas niet goed te gebruiken.

Voor deze review is Jurassic World Aftermath gespeeld op een Oculus Quest 2, het spel is exclusief voor de Quest-headsets.