Scott Pilgrim vs. The World: The Game – Complete Edition

Scott Pilgrim vs. The World: The Game - Complete Edition is tien jaar na dato nog steeds een enorm toffe sidescrolling brawler, helemaal met meer spelers. Het is toch ietsjes jammer dat er verder weinig aan de game is gedaan, maar in de kern blijft het een geweldige game met veel referenties naar bekende videogames.

Tien jaar geleden kwam deze game uit, gebaseerd op de stripboekenserie waar bij de originele release ook een film bij uitkwam. Om die release te vieren bracht Ubisoft Scott Pilgrim vs. The World: The Game – Complete Edition uit, de game met alle DLC waarmee je met twee extra personages kunt spelen. Lees hier of de game zich nog steeds staande weet te houden na een decennium.

Scott Pilgrim vs. The World: The Game

Scott Pilgrim vs. The World: The Game – Complete Edition is een sidescrolling beat-em-up in de stijl van Double Dragon of Streets of Rage, maar in plaats van kwaadaardige demonen of criminele bendes moeten Scott en zijn vrienden zeven boze exen verslaan voordat hij zijn nieuwe liefje kan overwinnen. Voordat hij bij de exen kan komen, zal hij eerst allerlei levels doorlopen die vol zitten met mensen die hem proberen tegen te houden.

Tijdens deze avonturen kom je allerlei referenties tegen van bekende videogames, waardoor het een genot is voor liefhebbers. Het scherm waar je jouw personage selecteert lijkt op dat van Super Mario Bros. 2, de wereldkaart op Super Mario World, tussenfilmpjes die lijken op Ninja Gaiden, verschillende aanvallen lijken op die van de voorgenoemde brawlers en veel meer kleine knipogen naar klassiekers zoals Kirby, Mega Man, Guitar Hero en meer. Alle referenties proberen te ontdekken is vrijwel onmogelijk, maar de kenner zal er flink van genieten. Het spel neemt zichzelf dan ook niet heel serieus.

Scott Pilgrim vs. The World: The Game

De game speelt nog exact hetzelfde als tien jaar geleden. In je eentje is het best pittig, maar met drie vrienden is het goed te doen en vooral ook het leukst. Elk personage heeft eigen voortgang, waardoor je het spel meerdere keren moet uitspelen voordat je alle vaardigheden hebt vrijgespeeld, zeker met de DLC waardoor je twee extra personages hebt. Ook hierdoor is het spelen met anderen, zowel op de bank of online, zeker aan te raden, want dan gaat dat wat sneller en beleef je de humor en ervaring ook samen. Ook kun je wat mini-games doen om wat variatie te hebben.

Ondanks dat Scott Pilgrim vs. The World: The Game – Complete Edition zelf nog steeds heel tof is om te doen, het leuk is om alle referenties te herkennen en genoeg content bevat om een tijdje zoet te zijn, is het toch jammer dat er verder geen enkele extra of update is toegevoegd om de game iets interessanter te maken tien jaar na originele release. Zodoende voelt het toch als een makkelijke manier om geld te verdienen met een tien-jaar-oude game. Kwalitatief speelt het nog steeds erg goed, dus zien we het enigszins door de vingers. Zeker een aanrader als je de game nog nooit hebt gedaan en van brawlers houdt of als je de game wel hebt gespeeld en een nostalgisch avontuur wilt beleven.

Voor deze review is Scott Pilgrim vs. The World: The Game – Complete Edition gespeeld op een PlayStation 4. Het spel is ook verkrijgbaar op Xbox One, Nintendo Switch, pc en Google Stadia.