Doorgaan naar artikel
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Conclusie

Balan Wonderworld weet in de demo niet echt te overtuigen. Het idee van de verschillende kostuums is leuk, maar er had veel meer mee gedaan kunnen worden. Ook is de moeilijkheidsgraad in de proefversie niet echt aan de hoge kant. Het is dus even wachten op het eindresultaat.

Balan Wonderworld is een platformer gemaakt door Yuji Naka, de belangrijkste man achter de Sonic the Hedgehog-games, en het wordt uitgegeven door Square Enix. Wij gingen aan de slag met de demoversie waarin je drie van de twaalf hoofdstukken kunt spelen. Een hoofdstuk bestaat uit verschillende aktes en een eindbaasgevecht. In de demo kun je het alleen opnemen tegen de eindbaas van het eerste hoofdstuk.

Na het bekijken van de introductie, word je meteen in het diepe gegooid en heb je alleen de mogelijkheid om te springen met je personage. Helaas ga je het daarmee niet redden om het einde van het level te halen en heb je dus de mogelijkheid om verschillende kostuums, in totaal zo’n tachtig verschillende, te verzamelen waarmee je een specifieke vaardigheid kunt krijgen. Je kunt het een beetje vergelijken met Mario-games waarin je onder andere een wasbeer- of kikker-kostuum kunt krijgen. Het kunnen simpele vaardigheden zijn als hard ronddraaien om blokken kapot te maken, extra ver springen of schieten met je handen.

Het idee is best wel leuk, maar de uitwerking helaas niet echt. Je kunt zoals gezegd maar één kostuum per keer dragen en het wisselen kan niet direct. Het duurt bijna een seconde om een ander pak aan te trekken en dat betekent dat je geen combinaties kunt gebruiken. Dat lijkt een beetje een gemiste kans, omdat je daarmee het aantal mogelijkheden flink had kunnen verhogen. Het zorgt ervoor dat het platform-gedeelte van de game, tenminste in de demo, niet heel erg uitdagend is en hetzelfde kan ook gezegd worden over de puzzels die je zult moeten oplossen om weer verder te komen. Het is vaak een kwestie van het juiste pakje aantrekken en de bijkomende vaardigheid gebruiken.

Naast het halen van het einde van het level, zul je ook verschillende Balan-beeldjes moeten verzamelen. Het wordt uit de demo nog niet duidelijk waarvoor je die nodig hebt, maar waarschijnlijk speel je iets vrij als je er genoeg van hebt. In een level zitten verschillende beeldjes die je niet allemaal gelijk kunt halen, omdat je niet elk kostuum kunt vinden in een level. Hierdoor zul je het level dus nog een keer moeten spelen, maar dan met andere kostuums die je aan het begin kunt selecteren. In het begin lijkt twaalf levels misschien niet zo heel veel, maar dat valt hierdoor uiteindelijk wel mee.

De levels zien er overigens wel heel erg mooi uit en zijn vooral heel erg kleurrijk. De muziek is vrolijk en aanstekelijk, maar als je levels steeds opnieuw moet spelen, kan het wel wat gaan vervelen op een gegeven moment.

Het is lastig om na het spelen van de demo aan te geven of Balan Wonderworld nu echt een hele goede game is en dat je gelijk een pre-order moet gaan plaatsen. De demo vertelt maar een stukje van het verhaal en geeft je ook maar een aantal vaardigheden die we regelmatig in andere games hebben gezien. Daarnaast is het ook geen enkel moment echt lastig geworden. Wij kijken dus vooral uit naar het uiteindelijk product om zo te bepalen of Balan Wonderworld je zuurverdiende geld waard is.