Spicy

Spicy is een leuk spel omtrent het idee van liegen of valsspelen. De vormgeving is erg leuk, al is er soms enige verwarring omtrent de chilipeper en het peper als specerij. Toch speelt het lekker snel weg en kun je elkaar leuk voor de gek houden terwijl je probeert met stalen zenuwen een pokerface op te zetten.

Het verhaal achter Spicy is dat drie grote katachtigen een eetwedstrijd wilden houden omtrent pittig eten, maar alle katten alsnog bleken vals te spelen. Zodoende is het dan ook aan ons om vals te spelen met dit snelle en pittige kaartspel. Lees hier onze review en kom er achter of wij ons hoofd koel wisten te houden.

Spicy Foto: Joost Klein Middelink

Het spelconcept is als volgt: je hebt een paar kaarten in de hand die zowel een getal als een smaak hebben. Een kaart heeft bijvoorbeeld wasabi 7, deze kun je alleen spelen als er op dat moment wasabi is gespeeld en het getal onder de 7 ligt. Echter komt het vaak voor dat je helemaal niet kunt spelen en dan komt het belangrijkste spelelement aan bod: glashard liegen. Je kunt namelijk die wasabi 7 makkelijk leggen op bijvoorbeeld peper 8, maar dan zeg je gewoon dat je peper 9 oplegt met een stalen gezicht. Mocht iemand beschuldigd worden van liegen, moet genoemd worden of het getal of de smaak niet klopt. Als dat inderdaad zo is, verdient de uitdagende speler alle punten. Heeft deze het fout, dan krijgt de uitgedaagde speler alle punten. Zodoende kan zomaar beweren dat er gelogen wordt ook keihard afgestraft worden.

Er zijn ook joker-kaarten waar alle getallen of alle smaken op staan. Als deze uitgedaagd worden, dan kan het zijn dat je alsnog verliest, als bij alle smaken gezegd worden dat het getal niet klopt, want die staan er niet op. In elk geval is het vaak zo dat na enkele kaarten de spelers beginnen te zweten. Niet vanwege de pittige smaken, maar vanwege de spanning die ontstaat omdat er geheid iemand hard aan het liegen is. Om dit te roepen, zorgt er echter voor dat je jouw medespelers een handje helpt en jezelf juist meer problemen geeft.

Als een speler de laatste kaart oplegt, verdient deze een trofee voor extra punten, maar de kans is groot dat de laatste opgelegde kaart wel klopt. Je moet dus goed bijhouden wat er gespeeld is en welke kaarten je zelf op hand hebt. Doordat al jouw medespelers aan het liegen zijn zal je sluw en onopvallend moeten zijn als je liegt en doen alsof je liegt terwijl je goede kaarten oplegt. Hoe minder spelers elkaar namelijk beschuldigen, hoe hoger de punten als iemand dan toch verdacht wordt. Soms zal je dan een poging moeten wagen om ook te voorkomen dat andere spelers met de punten ervandoor gaan. Dit zorgt voor een constant gedachtenspelletje tussen alle spelers, wat erg spannend kan zijn.

Spicy Foto: Joost Klein Middelink

De vormgeving van de kaarten bij Spicy is prachtig, ze doen ons denken aan oude Chinese schilderijen. De oplopende kaarten van elke smaak vertellen het verhaal van een nieuwsgierige katachtige die per ongeluk pittig voedsel eet en z’n mond brandt. Het enige wat bij het spel meteen een obstakel is, is dat de benaming voor twee smaken wat onhandig kan zijn. Je hebt namelijk wasabi, chili en peper. Het kwam regelmatig voor dat iemand peper zei, maar chili bedoelde of andersom. Als er dan verklaart werd dat er gelogen werd, zorgde dit soms voor een discussie. Ook kwam het voor dat spelers soms moesten nadenken wat ze gingen liegen of welke kaart ze gingen spelen waardoor het soms al pijnlijk duidelijk was dat er gelogen werd en de snelheid flink uit het spel gehaald werd. De ene persoon kan snel bedenken of deze liegt of niet en wat er dan gelogen wordt, andere spelers moeten even bedenken wat handig is. Zo werden sommige spelers eerder benadeeld dan anderen.

Spicy is best een grappig spel, zeker vanwege het liegen, maar de snelheid van het spel wordt soms bijna compleet gepauzeerd als het onduidelijk is welke smaak bedoeld wordt, of wanneer er nagedacht moet worden. Als een speler bijna altijd veilig speelt, haalt dat ook het grootste spelelement bijna weg, wat resulteert in de afwezigheid van alle pittigheid. Al met al is het een leuk en vlot spel voor tussendoor, mits je van te voren enkele afspraken maakt over de naam van de smaken en de mate van liegen, anders ontstaan er regelmatig onduidelijkheden.