De Crew

De Crew is een leuk en tof spel om met elkaar te doen. Het vertaalt traditionele slagenspellen naar een nieuw coöperatief concept. De vijftig missies bieden nieuwe insteken waardoor het spel niet snel verveelt. Doordat samenwerken moet gebeuren zonder al te veel communicatie ontstaat er veel spanning en soms wat frustratie. Absoluut een aanrader.

In De Crew moeten drie tot vijf spelers met elkaar missies zien te halen. Dat doen zij door slagen te halen zoals je ook bij klaverjassen of boerenbridge kan doen. Het verschil tussen die spellen en dit kaartspel is dat De Crew coöperatief is, waarbij spelers slagen onderling moeten verdelen. Lees hier onze review over dit kaartspel dat de prijs voor Speelgoed van het jaar 2020 heeft gewonnen.

De opzet van het spel is dat de groep spelers vijftig missies moeten behalen om het spel uit te spelen. In de kern speelt het constant hetzelfde, maar de voorwaarden die elke missie veranderen zorgen voor genoeg variatie. Spelers leggen kaarten op, die elk een kleur en getal bevatten en de speler met de hoogte kaart daaruit, wint de slag. De missiekaarten bepalen wie welke slag moet zien te halen. Is dit gelukt, dan winnen alle spelers direct het spel, anders moeten ze een nieuwe poging wagen. Zo kan een potje snel gespeeld zijn en soms duurt het eventjes vanwege het strategische aspect.

De Crew Foto: Joost Klein Middelink

Er mag namelijk vrijwel niet gepraat worden over de kaarten die men in de hand heeft. De enige manier van communicatie bij De Crew is via een enkele speelkaart waarop aangegeven kan worden of dat de hoogste, laagste of enige kaart is van die kleur. Zodoende moeten spelers afwegen welke kaarten zij spelen om de slag te laten winnen door crewleden. Dit zorgt voor spannende en frustrerende momenten waarbij die ene opdrachtkaart toch niet gehaald kan worden of waarbij in de eerste slag de missie al verloren is.

Hoe meer missies gespeeld worden, hoe moeilijker het spel wordt. Er komen allerlei regels bij zoals de verdeling van missies of wie er mag spreken. Het spel is uitgespeeld als je alle vijftig missies hebt gedaan. Mocht je De Crew spelen met andere mensen en een willekeurige missie willen doen dan kan dat ook gewoon, dus kun je het spel nog vaker spelen.

Er is ook een twee-speler-variant waarbij er extra kaarten worden gelegd die fungeren als derde speler. De commandant is de enige die deze kaarten mag spelen, waardoor de andere speler weinig invloed kan uitoefenen op de speelronde. Prima om te spelen, maar haalt enigszins de magie van het kaartspel weg.

De Crew Foto: Joost Klein Middelink

Spelers die al bekend zijn met klaverjassen of boerenbridge herkennen snel hoe het spel in elkaar steekt, maar spelers die hier zelden mee in contact zijn gekomen zullen regelmatig aan hun hoofd krabben en niet goed weten wat goede acties zijn. Dit is niet direct een minpunt, maar wel goed om in het begin te bespreken wat handige acties zijn omdat soms mensen sneller spelen dan handig is en daardoor de missie kan falen.

De Crew is een toffe variant op de welbekende slagenspellen in een leuk coöperatief jasje. In het begin was het even onduidelijk hoe het spel werkt en met mensen die onbekend zijn met slagenspellen kan het flink aftasten zijn wat nu precies de bedoeling is. Toch zijn de missies van dit kaartspel uitdagend en interessant genoeg dat men wil blijven spelen. De ideale spelerssamenstelling is vier, al kun je het dus ook al spelen vanaf twee spelers, maar dat speelt wel minder soepel. Al met al een spannend avontuur voor alle spelers.