Ghosts ’n Goblins Resurrection

Ghosts 'n Goblins Resurrection is een mooie ode aan de klassieke versie van de game. Dit keer zijn er allerlei mogelijkheden om zowel de spijkerharde moeilijkheidsgraad te beleven of nieuwkomers een kans te geven het einde überhaupt te kunnen zien. Grafisch is het prachtig en het lijkt een mooie samensmelting te zijn van klassieke en nieuwe onderdelen, al zijn er enige irritatiepuntjes.

Ruim 25 jaar nadat spelers de nodige munten in de arcadekasten gooiden om slechts een glimp van het einde van het eerste leven in Ghost ’n Goblins te zien, worden we getrakteerd op Ghosts ’n Goblins Resurrection, de remastered versie van de klassieke game met een hoge moeilijkheidsgraad. Lees hier onze review over deze game die uit de dood is herrezen.

Ghosts 'n Goblins Resurrection

Grafisch ziet Ghosts ’n Goblins Resurrection er prachtig uit. Het oogt als een canvas met bewegende onderdelen. Personages lijken te bewegen als marionetten, waardoor het spel doet denken aan toneelstukjes van vroeger en het een bepaalde charme heeft.

Ten opzichte van het klassieke spel zijn er wel degelijk aanpassingen gedaan. De meeste vijanden, wapens en levels zijn grotendeels gebaseerd op hun klassieke versie, maar alles voelt toch nieuw aan. Je kunt soms keuzes maken qua levels en er zijn ook nieuwe levels, nieuwe wapens, nieuwe vijanden en nieuwe mogelijkheden tot het upgraden van Arthur zodat je permanent sterker of betere vaardigheden kunt hebben.

Ghost ’n Goblins was namelijk een enorm afstraffende en moeilijke game, maar Ghosts ’n Goblins Resurrection biedt de mogelijkheid om magische spreuken te leren zodat je misschien langer overleeft. Ook zijn er verschillende moeilijkheidsgraden zodat je het spel kunt instellen op jouw smaak. Speel je op het makkelijkste niveau dan krijg je niet de volledige spelervaring.

Ghosts 'n Goblins Resurrection

Er zijn wel enkele irritaties bij de game, want de onhandige besturing die in het originele deel zat werkt hier exact hetzelfde. Het past zeker bij de hoge moeilijkheid, maar tegelijkertijd ook beperkend en frustrerend. Daarbij zitten er nog steeds valse onderdelen in zoals je die van vroegere platform-games kunt verwachten, zoals platformen die toch niet bruikbaar zijn, vijanden die spontaan verschijnen en meer. Toch voelt het daardoor wel aan als een authentieke ode aan vroeger.

Ghosts ’n Goblins Resurrection is een perfecte manier om de klassieke game te herleven. Met mooie graphics, zowel klassieke als nieuwe onderdelen, de mogelijkheid om Arthur te upgraden en de mogelijkheid om verschillende moeilijkheidsgraden in te stellen, is het een geweldige game voor zowel nieuwkomers als veteranen van de serie, mits je de lastige besturing en soms afstraffende spelelementen voor lief neemt.

Voor deze review is Ghosts ’n Goblins Resurrection gespeeld op de Nintendo Switch, het enige systeem waar de game voor verschenen is.