Monster Jam Steel Titans 2

Eigenlijk is alles aan Monster Jam Steel Titans 2 erg matig. Dat is jammer, want de ideeën die in het spel zijn gestopt hebben zeker wel potentie.

Hoewel Monster Trucks een trouwe schare fans hebben en garant staan voor spektakel, komen ze in games niet zo vaak aan bod. Eind vorig jaar was er nog wel Monster Truck Championship, maar het ontbeert de bijzondere voertuigen aan een vaste, en vooral ook goede, reeks. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat THQ Nordic en Rainbow Studios op nieuw een kans wagen met hun Monster Jam Steel Titans 2. Het eerste deel was geen daverend succes te noemen, maar wie weet kan het tweede deel ons wel overtuigen.

Na een uitgebreide tutorial (je leert zelfs hoe je een stukje voor- en achteruit moet rijden), beland je waar het in Monster Jam Steel Titans 2 voor een deel om draait: de open wereld(en). Er zijn in totaal vijf werelden die vrij te verkennen zijn, waar je onder andere collectibles kunt verzamelen en op zoek kunt naar mooie uitzichten. Hoewel het idee bijzonder interessant is, is de uitvoering erg matig. Het loont namelijk helemaal niet om de omgeving te verkennen, omdat er gewoon weinig te doen is en de matige graphics er niet voor zorgen dat je mooie dingen te zien krijgt.

Wanneer je eenmaal hebt uitgevogeld dat er nog meer te doen is in de wereld (in tegenstelling tot de uitgebreide tutorial, wordt je daarna in het ongewisse gegooid en heb je geen idee wat je moet doen) kun je beginnen aan de kampioenschappen. Hierin speel je verschillende Monster Trucks vrij en kun je ook de poorten naar andere werelden openen. Er zijn in totaal twaalf kampioenschappen die weer uit verschillende onderdelen bestaan. Zo kun je racen, stunten, dingen kapotmaken en nog wat andere zaken. Dit klinkt allemaal erg gevarieerd en zeker in het begin is het dat ook. Al snel blijkt echter dat je vooral vaak hetzelfde aan het doen bent en het wordt dan ook al gauw saai. Daar komt nog eens bij dat de evenementen in stadions helemaal niet uit de verf komen. De presentatie is gortdroog en het publiek uit Fifa 95 heeft meer detail dan wat we hier zien. De evenementen duren ook niet meer dan een minuutje, waarna vooral een gevoel van teleurstelling volgt: zelfs wanneer je een eerste plek hebt behaald.

Qua gameplay is voor de arcade-kant gekozen en dat maakt het spel nog wel enigszins leuk. De grootste uitdaging zit hem in het rechtop houden van je onbenullige voertuig en ervoor zorgen dat je door te driften je turbometer vult. De races die je hiermee doet zijn best vermakelijk, wat ook zeker komt door de bijzondere wagens. Liefhebbers herkennen natuurlijk meteen trucks als Grave Digger en Monster Mutt, maar ook de wat minder bekende auto’s zijn erg leuk om te zien.

Monster Jam Steel Titans 2 ademt vooral matigheid uit. De game is niet super slecht, maar alles voelt gewoon enorm beperkt qua uitvoering. We hebben inmiddels meerdere voorbeelden gehad van racegames met een open wereld, maar Monster Jam heeft hier maar weinig lering uit getrokken. Dat is jammer, want Monster Trucks hebben zeker potentie voor een erg leuke game.

Wij speelden Monster Jam Steel Titans 2 op de PlayStation 4. De game is daarnaast verkrijgbaar voor Xbox One, Nintendo Switch en pc