Doorgaan naar artikel
Impressie: FIFA 13, het realisme heerst
Wilco Beuckens
Wilco Beuckens
Profiel

Het voetbalseizoen is vrijwel overal ten einde en de play-offs zijn in volle gang. Voor EA Sports de hoogste tijd om de eerste details over FIFA 13 bekend te maken. FIFA bezit over een uitstekende ruggengraat en fanbase, maar moet ons elk jaar een reden geven om de nieuwe versie aan te schaffen. In FIFA 12 ligt de nadruk op de Player Impact Engine en Tactical Defending. In FIFA 13 zijn deze onderdelen verder ontwikkeld en zijn er nieuwe aspecten toegevoegd. Het doel is om FIFA 13 nog dichter bij het moderne voetbal te krijgen.

FIFA13 01

Attacking Intelligence

Dit jaar is de aanval onder handen genomen. EA Sports noemt dit Attacking Intelligence. In voorgaande FIFA delen voelde het aanvallen vaak statisch aan. Als jij de bal had liepen jou mede-aanvallers vaak in rechte lijnen naar voren. Het echte “aanvalsgevoel” en “inzicht” ontbraken bij je medespelers. Er was simpelweg te weinig afwisseling om de tegenstander verslaan. In FIFA 13 wordt aanvallen een stuk leuker. Je medespelers richten zich bij een loopactie niet op het eindpunt, maar op de loopactie. Hierdoor kunnen ze meerdere keren van richting of snelheid veranderen om de verdedigers te slim af te zijn. Tevens lopen de aanvallers niet meer in een rechte lijn. Hierdoor worden slimmere pasjes gegeven of kan een aanvaller de buitenspelval makkelijker ontlopen.

First Touch Control

De functie die voor de meeste ophef gaat zorgen is First Touch Control. In FIFA 12 was het doodnormaal dat een verdediger een onmogelijke pass kon aannemen en in dezelfde beweging de bal ook nog door kon spelen. In FIFA 13 is dit niet meer het geval. De snelheid van de bal, de manier van lopen en het weer kunnen allemaal invloed hebben op de manier van aanname. Het komt dus voor dat de bal net wat te ver van de voet springt en de tegenstander de bal onderschept. Ietwat lullig als dit je laatste man overkomt. Je moet als speler dus nog beter de snelheid van je passing gaan bepalen. Daar zit wel een punt van kritiek. Gaat het spelplezier hier niet ten koste van het realisme? De ontwikkelaar belooft dat deze functie goed gebalanceerd is en dat zowel de aanvallende als verdedigende partij hier voordeel van heeft.

FIFA13 02

Player Impact Engine

De Player Impact Engine van vorig jaar heeft aardig wat grappige momenten opgeleverd. Hoewel het een goede toevoeging was waren de animaties soms wat knullig. Spelers bleven over elkaar struikelen, ledematen namen wel erg vreemde vormen aan en de scheidsrechter was erg gevoelig voor struikel partijen. Bij FIFA 12 lag de kracht van de spelers in de armen en benen. Dit jaar is de kracht natuurlijker verdeeld. Hierdoor kan een speler, al struikelend, toch de bal houden (a la Messi). De hilarische animaties en struikelpartijen zullen we niet meer terug zien.

Complete Dribbling

Dribbelen a la Messi en Ronaldo, constant van snelheid veranderen, bal aan een touwtje enzovoort. Dit jaar probeert FIFA met Complete Dribbling het dribbelen nog realistischer te maken. Grootste verandering is de beweging van het lichaam. In FIFA 13 kunnen het lichaam en hoofd los van elkaar bewegen. Hierdoor krijgt de aanvallende speler een minder statische houding. Snelle bewegingen naar links en rechts, maar het hoofd blijft de kant van het doel opkijken. Nog nooit waren de dribbels van de sterspelers zo realistisch.

FIFA13 03

Tactical Free Kicks

Iedere verdedigende partij kent het recept. Vrije trap voor de aanvallende partij op de rand van het strafschopgebied. Achterover leunen en hopen dat het geen goal wordt. In FIFA 13 maken we kennis met Tactical Free Kicks. Als aanvallende partij kun je met nog meer spelers achter de bal staan en eindeloos variëren. Dit is vooral handig als jouw team niet over een “specialist” beschikt. De verdedigende partij mag dit jaar ook “meedoen”. Het is mogelijk extra mensen aan de muur toe te voegen of juist weg te laten lopen. Je kunt de muur opbreken en met een druk op de knop weer in oorspronkelijk staat herstellen. Allemaal kleine features die het nemen van vrije trappen balanceert. Hiernaast gaf de ontwikkelaar aan dat de scheidsrechter flink is aangepast. Hij is minder gevoelig voor de Impact Engine en er wordt minder snel gefloten. Tevens zijn er nieuwe animaties en wordt het leuker om tegen de computer te spelen.

Conclusie van Wilco

FIFA 13 lijkt dit jaar onmisbaar voor de voetbalfans. Er zijn genoeg nieuwe mogelijkheden. Toch vraag ik mij af of het streven naar “het realisme van het hedendaagse voetbal” niet ten koste gaat van het spelplezier. Is het met het nieuwe aanvalsspel nog wel mogelijk topteams als Barcelona en Real Madrid te verslaan? Gaat de First Touch Control niet voor teveel frustratie zorgen? Ik blijf ietwat sceptisch, maar kan niet wachten om er zelf mee aan de slag te gaan.