Doom Eternal: The Ancient Gods Part Two

Met Doom Eternal: The Ancient Gods Part Two komt de DLC-verhaallijn tot een einde. Met meer puzzels, nieuwe vaardigheden en tactische manieren om de aangepaste vijanden uit te schakelen, gaat de actievolle snelheid iets omlaag, maar weet alsnog te vermaken voor de korte duur.

Met Doom Eternal: The Ancient Gods Part Two moet het epos van de DLC tot een eind komen. Dit tweede deel start direct bij het einde van het eerste verhaal en pakt daar de draad op. Om een einde te maken aan de Dark Lord ga je tot de uiterste dieptes van de vreemde werelden om uiteindelijke alle demonen buiten de hel te laten verdwijnen, in de hoop dat je dan eindelijk rust weet te vinden. Lees hier over onze ervaring met het slotstuk van The Ancient Gods.

Doom Eternal: The Ancient Gods Part Two is los te spelen, al raden we het aan om de basisgame en het eerste deel van de DLC te spelen. Dan is het verhaal makkelijker te volgen en heb je enige ervaring opgedaan met de speelstijl. Je krijgt aan het begin namelijk direct toegang tot alle wapens en upgrades, zodat je direct aan de bak kan. De DLC verwacht ook dat je al een beetje weet hoe alles werkt en geeft je slechts enkele tips over nieuwe onderdelen. Voor de mensen die zich afvragen of dit tweede stuk nieuwe dingen biedt, kunnen we kort zijn. Ondanks dat we al veel van Doom Eternal hebben gezien, weet The Ancient Gods Part Two wel degelijk nieuwe content toe te voegen.

Doom Eternal DLC: The Ancient Gods Part Two

Niet alleen qua verhaal bouwt het logischerwijs voort op het eerste stukje van de DLC, ook qua vijanden en uitrusting weet deze extra content weer wat nieuws te brengen. Er zijn namelijk varianten van bestaande vijanden die een unieke strategie vereisen en zodoende er een licht puzzelelement aan bod komt. Het ene monster kun je verzwakken met de plasma gun om vervolgens schade aan te kunnen richten, de ander kan alleen geraakt worden door de alternatieve schietmodus van de gewone shotgun. Zodoende moet je rekening houden met ammunitie en kun je dus niet roekeloos je wapens leeg knallen.

Daarbij krijg je al vrij snel toegang tot een toffe hamer die je kunt inzetten als kracht. Door deze in combinatie te gebruiken met andere vaardigheden, ontvang je verschillende dingen. Gebruik je deze na de ijsbom dan krijg je levenskracht, maar na de vuurstraal krijg je juist bepantsering. Zodoende kun je deze ook tactisch inzetten om te krijgen wat je nodig denkt te hebben. Daarnaast zorgt de hamer ervoor dat tegenstanders kort verdwaasd zullen zijn en jij dus even de tijd hebt om wat extra schade aan te richten. Al met al weer een unieke vaardigheid om creatief in te kunnen zetten.

Helaas is het wel een pittige beproeving, zeker als je Doom Eternal al een tijdje niet hebt aangeraakt. Zonder enige poespas wordt je direct in de actie gestort en is het dus afzien als je vaardigheden lichtelijk zijn geroest. Je krijgt geen tips over de wapens en er is geen manier om een korte samenvatting te bekijken, op een klein fragment van het einde van de eerste DLC na. Als je dus in de tussentijd allerlei andere games hebt gedaan, zal je de eerste paar keer misschien erg rap sterven, maar gelukkig doet dat niet onder voor de kwaliteit die The Ancient Gods Part Two herbergt.

Toch voelt deze extra verhaallijn iets makkelijker en minder bombastisch aan als het eerste deel en forceert de game je vijanden op een bepaalde manier te spelen vanwege de zeer specialistische manier van het verslaan van nieuwe vijanden. In feite wordt daardoor de hoge snelheid en constante actie van de serie een beetje ingeruild voor een tactische en strategische aanpak. Niet helemaal slecht, maar toch past het niet echt bij de Doom-serie. Ook voelde de eindbaas iets matiger dan verwacht voor het einde van de verhaallijn en frustreerde het ons meer dan dat het spannend was vanwege zijn speciale krachten. Zodoende begint The Ancient Gods Part Two met een grootse opbouw, maar gaat het naar een lichtelijk teleurstellend einde.

Uiteindelijk biedt Doom Eternal: The Ancient Gods Part Two genoeg plezier, zeker als je het eerste deel hebt gedaan en erg benieuwd bent hoe het verhaal verder afloopt. Ook de nieuwe vijanden en vaardigheden zijn tof, al haalt dit de snelheid wel uit het spel. Dit zorgt er vooral voor dat deze tweede verhaallijn anders aanvoelt, maar niet per se slecht is. Als je Doom Eternal tof vind, zal je hier ook plezier aan beleven.

Voor deze review is Doom Eternal: The Ancient Gods Part Two gespeeld op de pc. De game en de DLC zijn ook verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4,  Xbox Series X|S, Xbox One en Nintendo Switch.