The Outer Worlds: Murder on Eridanos
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

The Outer Worlds: Murder on Eridanos borduurt voort op wat de basisgame en eerste uitbreiding al deden en komt dus opnieuw met een goed verhaal, intrigerende personages, goede dialogen en cynische humor. Voor een ieder die hier geen genoeg van kan krijgen, is dit dus een waardige afsluiter van de RPG.

Na Peril on Gorgon komt ontwikkelaar Obsidian Entertainment nu met de tweede en laatste uitbreiding voor The Outer Worlds, genaamd Murder on Eridanos. Wij duiken voor de laatste keer de Halcyon-kolonie in om te zien of deze nieuwe DLC een waardige afsluiter is van deze RPG.

In Murder on Eridanos worden we gevraagd om de moord op actrice Ruth Bellamy, beter bekend als Halcyon Helen in “Terror on Monarch”, te onderzoeken. Helen was tevens het gezicht voor Rizzo’s en was op Eridanos om een nieuw product te onthullen. Nadat we eenmaal zijn geland op het Eridanos Atmospheric Complex, de locatie waar deze uitbreiding zich afspeelt, worden we meteen doorgeleidt naar de balzaal van het Grand Colonial-hotel en tevens de plaats delict. Daar ontvangen we van de lijkschouwer de Discrepancy Amplifier. Dit half-sentient-apparaatje heeft een nogal bijdehante persoonlijkheid, maar kan ons wel helpen om de moordzaak op te lossen. Door voorwerpen en dergelijke te scannen worden er sporen en aanwijzingen zichtbaar. Zo zien we op de plaats delict een voetspoor die van Helen afkomstig is en is de letter ‘B’ op de vloer geschreven. Heeft zij hier de naam van haar moordenaar proberen te schrijven, of probeert de moordenaar ons op een dwaalspoor te zetten? Wat volgt is het ondervragen van de verschillende verdachten en de diverse locaties afstruinen op zoek naar aanwijzingen.

Net zoals in de basisgame en Peril on Gorgon, heeft ook Murder on Eridanos een intrigerende cast aan personages. Zo is er bijvoorbeeld de collega-acteur van Helen die altijd jaloers op haar is geweest, de tossball-speler en tevens de geliefde van Helen en de baas van SubLight Underground die overduidelijk geen problemen heeft om mensen te vermoorden. De cynische humor maakt het ook nu weer een pretje om met de verschillende personages te praten. Op je hotelkamer kun je de moordzaak rustig onder de loep nemen en krijg je informatie over de verschillende verdachten, slachtoffers (ja, niet alleen Helen wordt door de moordenaar om het leven gebracht) en bewijsmateriaal die je weet te vinden.

Het Eridanos Atmospheric Complex zelf bestaat uit een aantal eilandjes die zijn gevormd op asteroïden en worden middels bruggen met elkaar verbonden. Het is een best mooie plek om te bezoeken, al zal dat voor de medewerkers van Rizzo’s niet het geval zijn, zoals eigenlijk overal in de Halcyon-kolonie. Doen ze hun werk niet goed of brengen ze hun werkgever in diskrediet, dan volgt een ‘speciale behandeling’ met een parasiet, zodat ze daarna alleen nog maar blije gedachtes hebben. Een Rizzo’s-slogan luidt dan ook: “Blije werknemers zorgen voor blije klanten. Blije klanten zijn terugkerende klanten”.

Naast het interessante moordonderzoek zijn er nog verschillende optionele missies om te volgen. Verder kun je een aantal audio-fragmenten vinden, kunnen je personages en companions weer een aantal levels stijgen en zijn er diverse nieuwe wapens en armors, waaronder ook drie nieuwe science-wapens, te bemachtigen.

Murder on Eridanos borduurt dus vooral voort op wat de basisgame en de eerste uitbreiding al deden. Ook nu zul je dus weinig nieuws ontdekken en is deze tweede uitbreiding vooral leuk voor diegene die na het voltooien van de game en eerste uitbreiding nog altijd geen genoeg kunnen krijgen van de intrigerende verhaallijnen en personages, goede dialogen en cynische humor.