The Outer Worlds: Peril on Gorgon
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

The Outer Worlds: Peril on Gorgon komt met een leuk nieuw verhaal, maar bij een RPG zou je meer toevoegingen verwachten in een DLC.

Bijna een jaar nadat de basisgame uitkwam, heeft Obsidian nu The Outer Worlds: Peril on Gorgon uitgebracht. In onze originele review over deze sci-fi RPG waren we zeer te spreken over het leuke verhaal, de interessante personages, goede dialogen en leuke RPG-elementen. We beloonden de game met de maximale score en waren zeer verheugd met de aankondiging van de eerste DLC. Helaas weet Peril on Gorgon niet volledig voort te borduren op wat de originele game allemaal fantastisch maakte.

Het avontuur van The Outer Worlds: Peril on Gorgon begint met een mysterieus pakketje dat je krijgt. Hierin zit een afgehakte arm en een bericht om naar een locatie te komen. Op deze locatie krijg je meer te horen over een mysterie van de verlaten asteroïde Gorgon waar medische experimenten werden gedaan. Tijd voor jou en je companions om op onderzoek uit te gaan. Het verhaal is het grootste pluspunt van deze DLC en houdt je geboeid met een interessant mysterieverhaal geheel in de cynische en grappige stijl van The Outer Worlds. Alle nieuwe personages die je ontmoet zijn even goed uitgewerkt en de mensen van Obsidian blijven bewijzen dat ze hier erg goed in zijn. Ook de companions die je besluit mee te nemen op je avonturen hebben weer grappige, interessante of emotionele dingen te melden.

Een groot deel van deze DLC vindt natuurlijk plaats op Gorgon. Dit is een unieke asteroïde-omgeving die we nog niet gezien hebben in de game en het ziet er allemaal vrij fraai uit. Wel voelt het vrij leeg aan, aangezien het een verlaten onderzoekslocatie is. Voor een game die heel goed is in ieder personage interessante dialogen te geven, is dit een gemiste kans. Doordat je veel op verlaten plekken bent, wordt er ook iets meer verteld middels computerschermen en brieven, wat niet bepaald een positief punt is.

the outer worlds: peril on gorgon

Aangezien we de game wel een RPG kunnen noemen, hadden we gehoopt ook extra content in de vorm van nieuwe wapens, uitrustingen, skills en perks gezien. Helaas lijkt er op dit vlak erg weinig toegevoegd. Er zijn een aantal nieuwe wapens en voorwerpen, maar geen totaal nieuwe gameplay-mechaniek of iets dergelijks. Dit is onwijs jammer aangezien hiermee de mensen die al velen uren in het spel hebben zitten, niet terug gelokt worden. Vooral de mensen die The Outer Worlds: Peril on Gorgon tijdens hun eerste playthrough spelen, zullen er plezier uit halen. Dan is het gewoon een leuke uitgebreide zijmissie die je kunt doen terwijl je de rest van het fantastische spel ontdekt.

Al met al is Peril on Gorgon geen slechte DLC. Er wordt een leuk verhaal toegevoegd waarmee je toch wel ongeveer acht uur bezig bent. Helaas is Gorgon zelf niet de leukste locatie die er te vinden valt in de game en worden er geen toffe nieuwe RPG-elementen toegevoegd. Hierdoor is het een leuke toevoeging als je de game voor het eerst speelt, maar het zal ervaren spelers waarschijnlijk niet volledig overtuigen om terug in de wereld te duiken.