Balan Wonderworld

Balan Wonderworld is niet wat wij ervan hadden verwacht. Het ziet er allemaal heel kleurrijk en mooi uit, maar de game zit boordevol frustraties die gewoon niet nodig waren geweest.

Bij de aankondiging van Balan Wonderworld waren wij redelijk enthousiast. Het is namelijk een game van Yuji Naka, die we natuurlijk kennen van Sonic the Hedgehog. Helaas verdween een deel van dit enthousiasme na het spelen van de demo en in onze preview kun je nog teruglezen waarom. Inmiddels hebben wij de volledige game gekregen en zijn we weer met frisse moet begonnen aan deze kleurrijke platformer. Zijn we inmiddels anders gaan denken over deze titel of niet? Hieronder lees je onze bevindingen.

Balan Wonderworld draait om Emma en Leo die verzeild raken in de wondere wereld van de raadselachtige maestro Balan. Het spel bestaat uit verschillende hoofdstukken waarin het verhaal wordt verteld van iemand die je uiteindelijk moet gaan redden. De hoofdstukken zijn ook helemaal aangepast aan de persoon waarom het draait. Zo heeft de eerste wereld een soort van boerderij-thema, aangezien het gaat over een boer. En dat geldt ook voor alle levels die daarna komen. Het is gelijk ook een van de betere dingen aan Balan Wonderworld: de verschillende levels zitten goed in elkaar en zijn in de meeste gevallen erg mooi en kleurrijk. Daarnaast wordt het verhaal ook verteld door middel van cutscenes en ook deze zijn prachtig vormgegeven en bevatten mooie, heldere kleuren.

Maar in de kern is Balan Wonderworld een echte 3D-platformer, dus alhoewel het verhaal leuk is, is het minder belangrijk dan in bijvoorbeeld een verhalende game als Yakuza. Het draait natuurlijk om de gameplay en daarop is wel het een en ander aan te merken. Zoals we van de demo al wisten, moet je in deze game gebruikmaken van verschillende kostuums om het einde van het level te halen. Elk kostuum heeft zijn unieke vaardigheid, zo is er een wolfkostuum waarmee je snel rond kunt draaien om blokken te vernietigen, een varkenskostuum om hard mee op de grond te landen, een konijnenkostuum om hoger mee te springen en ga zo maar door. Dit wordt later flink uitgebreid en uiteindelijk zijn er meer dan tachtig verschillende pakjes te vinden in de game.

Je kunt ook wisselen tussen de verschillende kostuums, maar je kunt er maar drie tegelijk meenemen. Wil je een ander pakje gebruiken, dan zul je naar een checkpoint moeten gaan in het level en kun je ook andere kostuums uit andere levels gebruiken. Het klinkt allemaal wel leuk, maar er zijn best wel wat minpunten. Om te beginnen zijn flink wat van de vaardigheden vrij waardeloos of lijken ze heel erg op elkaar. Zo zijn er meerdere kostuums waarmee je verder kunt springen, terwijl één toch echt genoeg zou zijn. Ook kun je veranderen in een soort van bloem waardoor je je nek flink uit kan steken, maar dit voegt echter weinig toe. Je kunt als deze bloem namelijk items pakken die je ook zou kunnen pakken door gewoonweg te springen. Het is dus volkomen waardeloos en dit kostuum is geen uitzondering.

Wat ook vervelend is, is dat het bijna een seconde duurt om te wisselen van outfit. Dit is vooral erg vervelend als je aangevallen wordt, maar het zorgt er ook voor dat je niet twee kostuums combineren om een actie uit te voeren. Je kunt je voorstellen dat je op deze manier bijvoorbeeld eerst iets zou kunnen gebruiken om hoog te springen en vervolgens snel te wisselen naar iets waardoor je verder zou kunnen springen om op die manier op een platform te komen wat anders niet de bereiken zou zijn, maar dit is niet in het spel aanwezig.

Naast het halen van het einde van het level, is het ook de bedoeling om zoveel mogelijk Balan-beeldjes te verzamelen die verstopt zijn. De beeldjes werken een beetje hetzelfde als de Mario-munten in de latere Mario-games. Je hebt een bepaalde hoeveelheid nodig om een volgende gebied te kunnen bereiken. Leuk zou je denken, maar het grote verschil met de recentere Mario-games is dat je die allemaal in één keer kunt behalen. In Balan Wonderworld zal dit nooit mogelijk zijn en kun je bepaalde beeldjes pas halen met kostuums die te vinden zijn in de latere levels. Dit betekent in de praktijk dat je een level meerdere keren zult moeten spelen. Het voelt meer als een goedkope manier om de game langer te maken dan nodig is.

Maar dat is niet de enige reden waarom je een level opnieuw moet doen, want ook zijn er mini-games verstopt die je een beeldje opleveren. De meest vervelende hiervan is Balan’s Bout. Het is een soort van gevecht tussen Balan en een eindbaas en het enige dat je moet doen is op het juiste moment op de knop drukken. Ben je een keer te laat dan verdien je geen beeldje, maar je krijgt ook niet direct een nieuwe kans. Je zult het level dus eerst moeten uitspelen of opnieuw moeten beginnen. Het is enorm frustrerend dat je mini-games opnieuw moet spelen, vooral omdat ze in elk level zitten.

Balan Wonderworld is een game waar je eigenlijk heel erg van wilt houden, maar de vreemde keuzes van de ontwikkelaar maken het heel erg moeilijk. Het ziet er enorm kleurrijk uit en het leveldesign is in de meeste gevallen erg tof. De frustraties met betrekking tot de kostuums en het feit dat je levels constant opnieuw moet spelen, maken het gewoon geen leuke ervaring.