Traffic Jams

Traffic Jams is een leuk en hilarisch spel waarbij je goed het verkeer in de gaten moet houden. Door de verschillende locaties en uitdagende missies blijf je wel even spelen, zeker met de multiplayer-stand als kers op de taart. Soms worden bewegingen niet helemaal geregistreerd, maar omdat de game erg luchtig is, maakt dat niet echt uit.

Mocht je altijd al verkeersbegeleider hebben willen worden, kun je nu jouw droom waarmaken met Traffic Jams, een nieuwe VR-game van een Nederlandse studio. Daarin ga je langs allerlei gebieden waar je verschillende, lastige opdrachten krijgt. Lees hier onze review en of wij mogelijk een carrière-switch gaan maken.

Traffic Jams

Na een korte introductie voor de besturing, die enorm simpel is, mochten we onze verkeersbegeleidingskunsten testen in Gouda. Met een klein kruispunt moesten we voetgangers en auto’s netjes begeleiden. Door naar ze te wijzen en instructies te geven, volgen ze deze netjes op. Hand omhoog voor stoppen en een ‘kom hier’-gebaar zodat ze verder gaan. Doe je dat laatste wat onrustiger of meerdere keren, zullen ze vol gas verder gaan. Zodoende moet je mensen op hun plek laten wachten, anderen door laten gaan en voorkomen dat er gigantische ongelukken gebeuren. In Gouda gebeurt er gelukkig niks bijzonders, waarna we door mochten naar Parijs. Langzamerhand kwamen we langs allerlei steden zoals Amsterdam, Tokio en New York. In elke stad is er wel iets unieks waar je mogelijk mee te maken krijgt, zoals speciale voertuigen, gebeurtenissen of meer. Al deze steden beleef je overdag, ’s avonds en tijdens de spits. Elk van die momenten bieden andere uitdagingen, waardoor het niet snel verveelt.

Je kunt naast de reguliere missies ook nog speciale zaken tegenkomen. Dennis, jouw baas, zal soms ook tevoorschijn komen en er zijn mensen met een doelwit op hun hoofd en mogelijk kom je ook wat zombies tegen. Dit zijn extra missies die ook punten opleveren aan het einde van het level, zodat mensen die graag de maximale score halen regelmatig de levels opnieuw kunnen spelen om het mogelijk nog beter te kunnen doen. Het voelt tof om het verkeer soepel te laten verlopen met alle problemen die ontstaan en alle extra missies te doen, zeker omdat dit het reactievermogen goed test.

Traffic Jams

Naast de gewone spelmodus, heb je ook nog de mogelijkheid om met wat vrienden op de bank te spelen. Eén speler staat in VR terwijl de anderen via hun smartphone assisteren. Spelers moeten collectief missies halen zoals bijvoorbeeld zes crashes veroorzaken en vier voetgangers veilig laten oversteken. Assistenten voegen auto’s, voetgangers en andere zaken toe en moeten vaak tikken op symbolen om bijvoorbeeld zombies tevoorschijn te toveren, kaas aan de speler geven zodat deze gegooid kan worden of de VR-speler vuurballen laten schieten vanuit de handen. Dit wordt steeds moeilijker en lastiger, zeker vanwege de tijdsdruk, wat zorgt voor de nodige spanning. Samenwerken is een absolute must en het is erg leuk om deze gekke game ook met anderen te kunnen doen. Helaas blijft het niet zo lang interessant als de basisgame, doordat daar het doel is om zo goed mogelijk het verkeer te begeleiden en hier juist de focus ligt op willekeurige zaken, maar het is toch leuk als toevoeging.

Soms registreert het spel niet helemaal welke verkeersdeelnemer je aanwijst vanwege de nauwkeurigheid van de controller of het gebaar dat ze mogen bewegen, waardoor je mogelijk fouten maakt. Gelukkig is dit geen groot probleem door het luchtige karakter van het spel, maar voor spelers die graag voor de perfecte score gaan, kan het soms wat frustraties opwekken. Daarbij is het spel vooral veel van hetzelfde. De locaties, extra opdrachten en gekkigheid die je tegenkomt zijn leuk, maar in de kern ben je niks anders aan het doen dan wijzen en zwaaien met je hand in een aantal gebieden.

Uiteindelijk is Traffic Jams wel een leuk en vermakelijk spel dat hilariteit brengt in enigszins herkenbare gebieden. Het voorkomen van ongelukken is soms nog best pittig, waardoor het aanvoelt als een leuk en vlot puzzelspel. De optie om met vrienden te spelen maakt het ook geschikt als partygame, al zal je dit niet langer dan een uurtje of twee doen. De game nodigt uit om levels vaker te spelen voor het behalen van een hogere score en daarmee is Traffic Jams zeker een leuk spel om af en toe een uurtje aan te blijven zetten.

Voor deze review is Traffic Jams gespeeld op een Oculus Quest 2. De game is ook beschikbaar voor verschillende headsets op pc en later deze zomer voor PlayStation VR.